Ученически екскурзии ще могат да се организират само ако по времето на пътуването се посетят няколко обекта, свързани с историята, археологията, културата или природните науки. Тази промяна се подготвя в Наредбата за организация на дейностите в училищното образование.
Към момента МОН е разработило примерни образователни маршрути, обхващащи цялата страна и които се използват по някои от националните програми, по които училищата получават финансиране. Сега се планира те да бъдат задължителни за всички пътувания, които училищата организират, за да се съчетават те с повишаване на познанията на децата в различни области, да се запознават и да преживяват България по различен начин, да придобиват впечатления на място за процесите в природата, но и за факти от културно-историческото ни наследство.
“Придобиването на знания чрез преживяване доказано дава много добри резултати. Затова искаме да насърчим училищата да посещават знакови обекти, свързани с нашата история и култура”, каза министър проф. Галин Цоков. По думите му и сега много училища включват такива обекти в организираните си пътувания. “Провеждат се десетки изнесени открити уроци и по този начин насърчаваме връзката между културните и научни обекти с образователната система”, обясни още той.
Повече от 6000 деца и ученици посещават годишно обсерваторията във Варна, където министърът беше на посещение. В нея се организират както постоянни курсове за ученици, така и беседи за организирани посещения на училища от региона. По време на визитата беше решно МОН и Институтът по океанология ще си партнират в разработване и популяризиране на национална програма за морска грамотност. От Института задълбочават връзките си с училищата и организират редица срещи и открити уроци в региона.
Детска градина във Варна създава Център по медиация, в който предстои да се включат и други образователни институции от региона. Министър Цоков посети създателите на инициативата ДГ “Карамфилче” и разговаря с колектива й.
“Поздравявам ви за работата за развиване на емоционалната интелигентност на децата, което е много важно за всички следващи етапи на обучението им”, подчерта той и допълни, че Регионалното управление на образование ще ги подкрепи, за да могат и други детски градини да се включат с подобни инициативи и да използват добрия им опит. “Когато децата познават чувстват си, те стават по-успешни и добри хора, затова и подобни инициативи са толкова важни”, каза още министърът. От детската градина споделиха, че центърът по медиация се е доказал като възможност за прилагане на ефективен подход за управление на конфликти, не само между децата, а и между родители, ако се наложи, така и между колеги и други партньори, касаещи дейността на образователната институция.