България може да има частни пътнически влакове от 13 декември 2026 г. Министерството на транспорта стартира процедурата за избор на обществени жп превозвачи. В момента тази услуга се извършва единствено от държавното БДЖ, но занапред държавната компания ще се конкурира с частници.
Новите договори ще са 12-годишни, с начална дата на изпълнение 13 декември 2026 г., когато влиза в сила Графикът за движение на влаковете за 2027 г.
Предвижда се споразуменията да бъдат сключени до 31 декември 2025 г., а периодът от подписването им до началната дата на изпълнение е срокът за мобилизация на изпълнителите.
В момента освен БДЖ лицензи за извършване на жп превози на пътници имат и три частни оператора – пловдивската „Пимк“, старозагорската „Рейлимпекс“, както и „Ивкони Експрес“.
Възлагането на такава поръчка е мярка, която ще се приложи за първи път от българската държава, и представлява значително предизвикателство, се отбелязва в проекта.
В публикувания Проект за определяне на условията и реда за избор на превозвачи за извършване на пътнически железопътен транспорт в страната е заложено железопътната карта на България да бъде разделена на три региона (лота) – западен, северен и южен, като към всеки от тях ще бъдат включени и второстепенните линии. Ще бъде осигурена възможността всеки от лотовете да се обслужва от съответното регионално депо (София, Горна Оряховица и Пловдив).
Всеки от лотовете включва и второстепенни линии, като ще бъде обслужван от депо на своята територия – София за западния лот, Горна Оряховица за северния и Пловдив за южния.
Всички експресни, международни и нощни бързи влакове попадат в западния лот с депо София. На южния лот са отредени бързи влакове между Пловдив и Варна през Карнобат и през Горна Оряховица, както и пътнически линии в района, но не и например Пловдив–Бургас. В северния лот са включени бързи влакове от Русе до Варна и до Пловдив през Горна Оряховица, както и пътнически линии в района.