В Свиленград се работи по нов модел за управление на отпадъците. Тестовите модели се реализират по проект “Въвеждане на добра практика по пътя към нулеви отпадъци”, който е финансиран по оперативна програма “Околна среда”.
“Целта беше в определени пилотни райони да започнем да измерваме количеството отпадък от различните потребители и да направим модел за определяне на такса за битови отпадъци. При нас има предимно еднофамилни жилищни сгради, няколко жилищни комплекса и села. 380 кофи се измерват в пилотните райони. Досега в цялата страна такса “битови отпадъци” се заплащаше на база на данъчната оценка на имотите. Достигнахме до извода, че трябва да се приложи измерване. Хората трябва да имат стимул да разделят”, разказва инж. Иванка Димитрова, директор на Дирекция “Общинска собственост и екология”, цитирана от БНР. Свиленград въвежда модела от врата до врата още през 2017 година, като всяко домакинство има и кофа за разделно събиране на отпадък.
Очакват се законодателни промени, за да може разделното събиране да се въведе и в малките населени места. Догодина общините трябва да въведат други модели за плащане на такса “битови отпадъци”.
“Ще имаме голяма база данни. Сегашният модел е несъвършен и несправедлив, въпреки че е много лесен за администриране. Новият модел трябва да се въвежда плавно”, смята експертът. По думите й първо общините трябва да си гарантират разходите, а второ – не трябва рязко да се натоварят хората с висока такса “смет”.
Европейските държави са го постигнали поне за десет години, а у нас всички общини предсоти да се изправят пред това предизвикателство. Кметът на Свиленград вече е назначил екип, който работи по темата и до септември трябва да има проект на нова наредба – така, както се изисква по закон.