От синдикат “Образование” към КТ “Подкрепа” категорично настояват да се въведе незабавно оценка дисциплина, която да стимулира ученици и родители, формирали добро възпитание; учителите да могат регламентирано да отправят послания, не само към учениците, но и към техните родители, при нарушаване на училищния правилник; да се прилага безпрекословно забраната за използване на телефони в училище. Оценката за дисциплината може да се въведе с промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Тя би могла да бъде част от общия сбор оценки, които се вземат предвид при класиране на ученик в предпочитано училище. От профсъюза предлагат още при отказ на родители да им се налага финансова санкция от 500 лева.
“Обществото очаква по-добро качество на българското образование, но това не може да се случи без съществена реформа, която започва от възпитанието, преминава през превенцията на агресията и продължава с изграждането на личности”, коментира пред БНР д-р Юлиян Петров, председател на синдикат “Образование” към КТ “Подкрепа”. По думите му съществуващите в момента инструменти в тази насока много трудно се използват и прилагат административно. Българските учители са в трудна ситуация. Те не могат по никакъв начин да задължат родителите да съдействат ефективно.
“Искаме да има комуникация между училищни власти и родители, да има превенция на лошите изключения при проблемни ученици. Санкцията е въпрос на уточнения. За нас е важно да се приеме философията, да признаем, че има проблем”, смята той.
“Проблем с дисциплината в училище има, макар и не навсякъде. Обикновено учителските екипи и ръководствата се справят. Шуми се, ако проблемът не се преодолява, ако има напрежение”, смята Зорница Трифонова, специалист “Образователни програми и социално-емоционално учене” в асоциация “Родители”. “Решението със санкция – оценка за ученика или глоба за родителя, е бързо, но показва безсилието на системата да реагира”, е нейното мнение. Тя допълва, че преди да се въведе оценка за дисциплината, трябва да е ясно какво се цели и какво ще се постигне с нея. Трифонова е убедена, че най-често оценката само маркира наличието на проблем, но не води автоматично до промяна в поведението на детето.
“Повече ще помогне, ако се потърсят причините за нарушаването на дисциплината. Да се окаже подкрепа, да бъдем добронамерени. Порицаването не е превенция. Училището трябва да ползва услугите на повече специалисти. Решенията трябва да се обсъдят с всички заинтересовани страни”, коментира в заключение експертът.