Синдикат “Образование” предлага да няма увеличаване на неучебните дни за провеждане на матурите в 7 и 10 клас.
“Най-естественото експертно решение е НВО за 10 клас да отпадне, то по никакъв начин не мотивира учениците поради липсата на последващ ефект, например повтаряне на учебната година. Ако изпитът в 10 клас остане, учениците да бъдат пренасочени към гимназиите /училища с прием единствено след 7 клас/. В основните, обединени и средни училища да се провежда само и единствено НВО 7 клас. Останалите да поемат този безсмислен изпит. В случай, че неучебните дни се увеличат за НВО 10 клас, ще се изгуби ценно учебно време”, смятат от Синдиката.
Те настоянат за пореден път НВО 4 клас да отпадне или да води до повтаряне на клас при ниски образователни резултати. Това би гарантирало по-високо качество на образованието през етап прогимназия.
Синдикат “Образование” не смята, че трябва да се увеличи учебното време за 5 и 6 клас.
“Обявяваме се против некомпетентната намеса на “експертите” на МЗ в процеса по съгласуване на седмичните разписания. При условие, че тази зловредна образователна политика остане, Синдикатът ще поиска оставка на министъра на здравеопазването и ще организира варианти на протести, съобщават експертите.
Те предлагат МОН да учреди нова национална програма, която да осигурява педагогически специалисти или студенти последни години от обучението си, които да осигуряват проектни дейности и занимания по интереси, също и за преодоляване на образователни дефицити.
“През последното десетилетие на педагогическите специалисти им бяха вменени куп дейности, които не кореспондират с педагогическата работа. Тези неучителски, административни и често безсмислени дейности, допринесоха до прекомерно прегаряне на учители и директори. Професионалното прегаряна на българските учители, според изследване на Синдикат “Образование”, достига почти 60% при средно 45% за ЕС”, се казва още в становището. Този висок бърнаут ефект води до прекомерен стрес и огромен процент професионални заболявания.
От Синдиката настояват двете седмици удължаване на учебно време да бъдат организирани чрез диференциация на нуждите на учениците от МОН с учители или студенти, извън щатния персонал на образователната институция. И не приемат идеята учители и директори да работят по време на разрешен годишен отпуск.