Синдикат “Образование” към КТ “Подкрепа” е обезпокоен от резултатите в последното издание на проучването PISA за 2022 г., показали за пореден път ниска функционална грамотност на българските ученици. Делът на българските ученици под критичния праг на постижения в трите изследвани области е тревожно голям – 54% по математика, 53% по четене и 48% по природни науки. “Средните резултати за 2022 г. са по-ниски в сравнение с 2018 г. по математика и четене и почти същите като през 2018 г. по природни науки”, се казва в доклада на ОИСР за България.
Данните от това изследване са ясни, но по-важно е какви промени биха повишили качеството на образованието и функционалната грамотност на българските ученици. “Добре е да припомним, че българското образование, учебните програми, нашите учебниците са контрапункт на това, което оценя PISA. И ако включим ученици от Сингапур, Китай, Ирландия или Естония в нашето си НВО, те разбирамо едва ли ще достигнат и тройка”, отчитат от синдикат “Образование”. Експертите са категорични, че са необходими още много важни промени в ЗПУО, в наредбите на МОН, в комуникацията с родители и ученици, в статута на учителя, за да се достигне до по-добри резултати в изследването PISA.
“Очевидно тестът не е панацея, има и други подобни изследвания, но той е урок, път в развитието на българското образование, в преминаването в един следващ етап на развитие. Както България се стреми към Шенген и ще влезе, към еврото и ще го въведе, към европейските ценности и ги открива, така и образованието ни трябва да се промени и то не само на думи, към междупредметните връзки, към функционалността, към това учителят да бъде не преподавател, а модератор и без конкретните задължителни учебници”, убедени са от синдикат “Образование”.
Експертите предлагат:
– Учебните програми да се разтоварят от академични знания, за да се остави място и време за формиране на компетентности. Учебният материал по ключови дисциплини като математика, литература, история и др., да се забави като скорост и обем, за да се освободи фокус към практическо създаване на материални или духовни ученически продукти, които да минимизират самоцелното машинално наизустяване и възпроизвеждане след това на различна информация. Това в никакъв случай не изключва базовите знания по всички учебни дисциплини.
– Задължителните учебници, които носят огромна вина за тези резултати на PISA, или да бъдат променени, но по-добре да отстъпят място на образование без учебници, с незадължителни помагала, интегриращи в себе си междупредметните връзки, и отстъпвайки място на иновацията на учителя.
– Включване на родителите в мотивацията за учене и задаването на отговорности на незаитересованите родители за партниране в процеса на възпитание. Вменяване на задължения към родителите, свързани с гарантиране на спазването на училищния правилник, превенция на агресията в клас и нулева толерантност при неспазване на училищния правилник, с действащи за учителя инструменти, включващи и оценка за дисциплина, финансови и административни санкции към непартниращи родители.
– Създаване на индикатори за качество на образованието и промяна на философията на оценяване към оценка, мереща не обема възпроизведена информация, а трансформираната в компетентностни умения резултатност от процеса.
– Промяна в програмите за студенти, учещи в педагогически специалности, с включване на компетентен подход в преподаването, също и утрояване на часовете за практика на бъдещите учители.
– Упорита борба срещу образователната бумащина и синдрома на отчетност в българската образователна система, защото тези феномени генерират формализъм, прегарят българския учител и го отдалечава от ученика.
– Преодоляване на синдрома, формиран от някои родители, че образователната система е да забавлява ученика и анимира интереса на подрастващите, защото образованието не е социална развлекателна услуга, а право на достоен живот на децата и учениците, след като завършат.
– Вяра в действията, методите и подходите на учителите и ръководствата на образователните институции, вяра, която да им даде свободата и иновацията в модерацията им.
– Специално отношение към младите учители, с наставничество от клегите им и ръководствата на образователните институции, от МОН и РУО в защита от агресивни родители, за да влязат в системата и да останат. Защото един учител на 25 може да бъде много близо до функционалността в професията.