Концесионерът на Летище София има амбициозна цел да го превърне в 5-звезден регионален аеропорт до 2028 г. Пътят за това минава през няколко набелязани цели, обявени от „Соф Кънект“ в средата на юни. Една от тях е свързана с подобряването на пътническото преживяване. До момента обаче обратната връзка от пътниците е повече от негативна. Недоволството на пътниците – и от обслужването, и от хигиената, и от състоянието на материалната база – ясно се вижда от коментарите във Facebook на страницата на летището.
“Моята мечта е малко по-проста. Искам чиста тоалетна и сапун. Тези другите работи, които ги говорите, са нещо като бонус“, пише потребител под публикация за промените на летището. Двама министри в предишното служебно правителство – Георги Тодоров и Христо Алексиев, не бяха особено впечатлени от работата на концесионера по време на инспекциите им миналата година и дори заговориха за налагане на санкции за неизпълнение на концесионния договор поради лоша хигиена, замърсени площи и струпване на хора.
От “Соф Кънект” посочиха за Economic.bg, че от критиките на служебните министри миналата година досега са били променени доста неща. 70-годишната сграда на Терминал 1 е била обновена с нови заведения, напълно реконструирана търговска зона и обновяване на санитарните помещения. На Терминал 2, според концесионера, също има положителни промени – нови заведения, освежаване на търговските площи.
Не такава е картината обаче според пътуващите. Те продължават да се оплакват от лоша хигиена, дълго чакане и бавене при чекиране. В страницата на летището във Facebook се намира и качена снимка на мръсен рейс, който кара пътниците между терминалите.
Същият автобус е описан и в коментар на пътничка отпреди 6 седмици. Заедно с колеги от международна компания те решават да ползват рейса, за да стигнат до Терминал 2. Освен българи, в групата е имало и германци, испанци, ирландци, италианци и англичани. “И представете си срама, който изпитах, когато видях автобуса, който дойде да ни вземе. Някаква трошка, сигурно от времето на Бай Тошо. За да не си изпуснат самолетите, хората се натъпкаха вътре като животни. Това е лицето на държавата ни! Срам ме е, че и аз като всички останали се надявахме и вярвахме, че все пак ще се промени!“, посочва тя.
Друг пътуващ само преди 2 седмици пише, че положението на Терминал 1 “е трагично – мизерия, вехтост, разпад. Затваряйте го, че се излагаме с този хамбар”.
А пътник, посетил летището на 5 юли, описва ситуацията в ремонтираните тоалетни така: “Ремонтираната мъжка тоалетна зад бара при гейта за Вътрешни линии. Три кабинки: първата – врата не се заключва, втората – out of service, надлежно заградена с лента тип “От Местопрестъплението”, третата – вратата разбита, няма хартия, фотоклетката не работи. С две думи, след ремонта и потрошените пари… невероятен погром, което е просто потресаващо”.
През лятото на миналата година Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) отпусна заем в размер на 80 млн. лв. (40 млн. евро) за модернизацията на летището. Като най-големи проекти, които в момента се придвижват, се посочват ремонта на паркинга, системата за управление на багаж с възможност за самообслужване, ново оборудване за сигурност.
Вече е започнала и реконструкцията на Терминал 2 – повече чекин гишета, удвояване на зоната за сигурност, усъвършенстване на инфраструктурата за граничен контрол, нови търговски зони по световен стандарт, които ще са готови в следващите няколко месеца, изцяло нова зона с кафенета, ресторанти и барове, заедно с голяма тераса, нови ръкави за отвеждане към самолета и отделяне на потоците за пристигащи и заминаващи в светлината на приемането на България в Шенген.
Състоянието на летището преди концесията също не бе блестящо, меко казано. Държавата, като собственик на аеропорта, бе забравила години наред как трябва да се управлява международно летище, през което на ден минават стотици хиляди пътници и гости на България. Тогава освен българските граждани, и чужденците се оплакваха от обслужването и състоянието на аеропорта.
Въпреки международния мениджмънт, който в момента стопанисва Летище София, някои от проблемите все още остават.