Kmeta.bg
Няма резултат
Виж всички резултати
четвъртък, 26 май, 2022
  • Вход
  • Регистрация
  • Гледна точка
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Кмет на месеца
Всички новини
Kmeta.bg
  • Гледна точка
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Кмет на месеца
Няма резултат
Виж всички резултати
Kmeta.bg
Няма резултат
Виж всички резултати
Всички новини

Начало » Софиянци се страхували да се качат на първия трамвай, Вазов чакал месец

Софиянци се страхували да се качат на първия трамвай, Вазов чакал месец

Kmeta.bg от Kmeta.bg
януари 14, 2022
в Знаете ли че?
Време за четене: ~ 1 мин.
107 2
0
124
СПОДЕЛЯНИЯ
1.6k
ПРЕГЛЕДА
Сподели във Facebook

Точно в 10.30 ч. на 14 януари 1901 година (по нов стил) първият трамвай в София тръгва от Централна гара до площад “Славейков”. Маршрутът е специално избран, защото е най-представителният. Продавали се два вида билетчета – за първа и втора класа с цена 15 и 10 стотинки.

Оказало се обаче, че софиянци изпитват страх от новото превозно средство.  По това време в града живеят около 68 000 души. В спомените си художникът Никола Танев разказва за вълнуващите начални стъпки на софийските трамваи: “Първия и втория ден возенето в софийските трамваи беше безплатно, но хората се бояха и трамваите се движеха празни, ако не се смятахме ние с Методи, които първи дадохме знак да спре вагона и като се метнахме вътре…чак вечерта слезнахме. Мъчно се научиха софиянци да се возят на трамваи”.

Писателят Иван Вазов пък се престрашава чак на 9 февруари 1901 г. да се качи на трамвай. Тогава е открита и линията до НДК, а месец по-късно трамваи тръгват и към Подуяне. Патриархът на българската литература пише в “Пъстър свят”: “Какво ахкане и негодувание у всички софиянци, когато гледаха запречкването със стълбове софийските мегдани и улици за нуждите на електрическото осветление и на електрическия трамвай и замрежването въздуха с тая паяжина от медни жици!”

Така през първите месеци трамваите трудно надделявали срещу ползваните от софиянци файтони, конски омнибуси и каруци. На 1 април 1901 г. тръгва трамваят към Княжево – любимо място за разходки на софиянци. Общо по столичните улици се движат 25 мотриси и 10 ремаркета. Те вървят по 6 трамвайни маршрута с обща дължина на линиите 23 км единичен коловоз.

Първите трамвайни вагони са малки, двуосни, с два мотора по 18 kW и открити платформи, заградени с метални решетки. Салонът е разделен на първа и втора класа. Ремаркетата са открити, като пътниците се качват и слизат отстрани, а кондукторът ги обикаля по специална пътека – стъпало. С увеличаването на пътниците през 1908 г. се доставят нови трамваи: “Сименс” – двуосни мотриси-12 броя, разделени на две класи и 6 четириосни мотриси “Цепелин” с два мотора по 33 kW.

На базата на натрупания опит от ремонт, като са използвани шасита на бракувани трамваи, през 1931 г. под ръководството на инж. Кардалев се произвеждат първите български ремаркета, а през 1935 г. са били построени изцяло 12 ремаркета.

По време на Втората световна война трамваите са само българско производство. През 1951 г. се появяват модерните за времето си мотриси „Република”. След това Трамвайният завод-София пуска два нови модела трамваи – „Комсомолец” през 1959 г. и „Космонавт” през 1961 г. От средата на 60-те години започва производството на серия с нова концепция под марката “София”. От базовия модел по-късно се появяват “София-70” и “София-100”, които са посветени на 100-годишнината от обявяване на София за столица.

В чест на 13-вековния юбилей на България излиза модела „България 1300”. Той е в производство до 1991 г.

Междувременно е възстановен и вносът на трамвайни мотриси от чужбина – предимно от чешките заводи “Татра”. Мотриси пак с тази марка, но предимно втора употреба, започват да попълват трамвайния парк на София през 1995 г. Влизат и трийсетина използвани германски мотриси и ремаркета. Перманентният внос продължава и през следващото десетилетие до наши дни.

Различните модели на трамвайни мотриси са не само ежедневие за софиянци и гостите на столицата, но и интерес за изследователи и колекционери. Историята на трамваите привлича и млади хора, които създават умалени модели на различните мотриси, като по този начин запазват духът на отминалите времена жив и до днес.

Последвайте ни и в
Google Новини
Тагове: билетВодещи новиниИван ВазовСофиястрахтоптрамваи
Предишна Статия

Закопчаха дилър в Сапарева баня

Следваща Статия

Подкуп в Добрич: Пиян и дрогиран шофьор предложи пари на полицаи

Свързани Статии

Григор Вачков имал великолепно чувство за хумор
Знаете ли че?

Добрякът, човекът, актьорът Григор Вачков

май 26, 2022
1.5k
Днес отбелязваме Деня на безследно изчезналите деца
Знаете ли че?

Днес отбелязваме Деня на безследно изчезналите деца

май 25, 2022
1.3k
22 септември – Ден без автомобили в Казанлък
Знаете ли че?

Днес е Европейският ден на парковете

май 24, 2022
1.3k
Костенурки застрашават самолетите в Токио, затварят писти
Знаете ли че?

Днес е Световният ден на костенурките

май 23, 2022
1.4k
Снимката е илюстративна
Знаете ли че?

Отбелязваме Международния ден на биологичното разнообразие

май 22, 2022
1.2k
Психолози съветват родителите на деца с трудности в поведението
Знаете ли че?

Днес е Ден на културното разнообразие

май 21, 2022
1.3k
Следваща Статия
Снимката е илюстративна

Подкуп в Добрич: Пиян и дрогиран шофьор предложи пари на полицаи

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Реклама

Планирате ли лятна почивка?

Реклама

Последни новини

Снимка: Архив

Мъж се наръга с нож и се запали край Дупница

май 26, 2022
Снимката е илюстративна

Пламна къща в Каспичан, палежът е бил умишлен

май 26, 2022

Страници

  • Всички новини
  • Реклама
  • Контакти
  • Условия за ползване
  • Защита на личните данни
Kmeta.bg

Кmeta.bg е национална медия, която отразява всичко актуално от деня такова, каквото е – истинско и достоверно. Тук няма да попаднете на фалшиви новини. Ние сме и тези, които обръщат особено внимание на общините и акцентират на случващото се в тях. Чрез специална карта на сайта всеки потребител може да избере областта, която го интересува и да добие актуална информация.

Част от групата на:

Economic.bg- Икономика и бизнес

© 2022 Всички права запазени! Изграждане и Дигитален маркетинг благодарение на MasterWeb LTD.

  • Всички новини
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Гледна точка
  • Кмет на месеца

Добре дошъл отново!

или

Влезте в профила си по-долу

Забравена парола? Регистрирай се

Създаване на нов акаунт!

или

Попълнете формулярите по-долу, за да се регистрирате

Всички полета са задължителни. Вход

Изтеглете паролата си

Моля, въведете потребителското си име или имейл адреса си, за да зададете отново паролата си.

Вход

Add New Playlist