Точно в 10.30 ч. на 14 януари 1901 година (по нов стил) първият трамвай в София тръгва от Централна гара до площад “Славейков”. Маршрутът е специално избран, защото е най-представителният. Продавали се два вида билетчета – за първа и втора класа с цена 15 и 10 стотинки.
Оказало се обаче, че софиянци изпитват страх от новото превозно средство. По това време в града живеят около 68 000 души. В спомените си художникът Никола Танев разказва за вълнуващите начални стъпки на софийските трамваи: “Първия и втория ден возенето в софийските трамваи беше безплатно, но хората се бояха и трамваите се движеха празни, ако не се смятахме ние с Методи, които първи дадохме знак да спре вагона и като се метнахме вътре…чак вечерта слезнахме. Мъчно се научиха софиянци да се возят на трамваи”.
Писателят Иван Вазов пък се престрашава чак на 9 февруари 1901 г. да се качи на трамвай. Тогава е открита и линията до НДК, а месец по-късно трамваи тръгват и към Подуяне. Патриархът на българската литература пише в “Пъстър свят”: “Какво ахкане и негодувание у всички софиянци, когато гледаха запречкването със стълбове софийските мегдани и улици за нуждите на електрическото осветление и на електрическия трамвай и замрежването въздуха с тая паяжина от медни жици!”
Така през първите месеци трамваите трудно надделявали срещу ползваните от софиянци файтони, конски омнибуси и каруци. На 1 април 1901 г. тръгва трамваят към Княжево – любимо място за разходки на софиянци. Общо по столичните улици се движат 25 мотриси и 10 ремаркета. Те вървят по 6 трамвайни маршрута с обща дължина на линиите 23 км единичен коловоз.
Първите трамвайни вагони са малки, двуосни, с два мотора по 18 kW и открити платформи, заградени с метални решетки. Салонът е разделен на първа и втора класа. Ремаркетата са открити, като пътниците се качват и слизат отстрани, а кондукторът ги обикаля по специална пътека – стъпало. С увеличаването на пътниците през 1908 г. се доставят нови трамваи: “Сименс” – двуосни мотриси-12 броя, разделени на две класи и 6 четириосни мотриси “Цепелин” с два мотора по 33 kW.
На базата на натрупания опит от ремонт, като са използвани шасита на бракувани трамваи, през 1931 г. под ръководството на инж. Кардалев се произвеждат първите български ремаркета, а през 1935 г. са били построени изцяло 12 ремаркета.
По време на Втората световна война трамваите са само българско производство. През 1951 г. се появяват модерните за времето си мотриси „Република”. След това Трамвайният завод-София пуска два нови модела трамваи – „Комсомолец” през 1959 г. и „Космонавт” през 1961 г. От средата на 60-те години започва производството на серия с нова концепция под марката “София”. От базовия модел по-късно се появяват “София-70” и “София-100”, които са посветени на 100-годишнината от обявяване на София за столица.
В чест на 13-вековния юбилей на България излиза модела „България 1300”. Той е в производство до 1991 г.
Междувременно е възстановен и вносът на трамвайни мотриси от чужбина – предимно от чешките заводи “Татра”. Мотриси пак с тази марка, но предимно втора употреба, започват да попълват трамвайния парк на София през 1995 г. Влизат и трийсетина използвани германски мотриси и ремаркета. Перманентният внос продължава и през следващото десетилетие до наши дни.
Различните модели на трамвайни мотриси са не само ежедневие за софиянци и гостите на столицата, но и интерес за изследователи и колекционери. Историята на трамваите привлича и млади хора, които създават умалени модели на различните мотриси, като по този начин запазват духът на отминалите времена жив и до днес.