Стачка на градския транспорт ще парализира пътуването в София утре, 14 май 20205 г. Очаква се тя да започне в 04.00 часа сутринта. Първоначално беше обявено, че ще продължи до 08.00 часа, но е възможно до 12.00 часа на обяд автобусите, тролеите и трамваите да спрат – докогато е изпратено заявление до Столичната община и СДВР.
Метрото ще работи по график, съобщават от КНБС.
От синдиката допълват, че на 14май от 4:00 часа пред входовете на гаражите и депата на Столичния градски транспорт в София ще започне протест под надслов „Достоен труд – достойно заплащане! Без транспорт няма икономика!“. Той е в знак на недоволство от продължаващото бездействие на отговорните институции и ще блокира излизането на превозните средства по всички автобусни, тролейбусни и трамвайни линии на градския транспорт.
Преди дни кметът на София Васил Терзиев потвърди, че се очаква на 14 май Софияда бъде блокиранаи да няма наземен градски транспорт.
По думите му не са спирали разговоритесъс синдикатитев търсене на решения, но имат доста големи различия в позициите.
„Те искат 400 лв. за тази година върху базовата заплата на абсолютно всички в системата, 500 лв. – догодина, и 600 лв. през 2027 г., ние можем да позволим на този етап 5% увеличение, което е около 100 лв. върху основното възнаграждение, просто няма друга възможност“, обясни столичният кмет.
„Моето разбиране е, че средствата, когато са ограничени, могат да отидат там, където има проблеми, а те са най-вече в Столичния автотранспорт, по-конкретно с водачите“, добави Терзиев. По думите му, средната брутна заплата в автотранспорта на София в момента е около 3900 лв. за водач, в метрополитена около 4600 лв., като не са включени 300 лв. за храна на месец.
По думите му, от 2018 г. до момента заплатите са се качили средно с около 150%, но това не е решило нито един от системните проблеми. Заплащането е част от проблема, основните са най-вече условията на труд и подвижният състав. За да подменим подвижния състав, са нужни около 1 млрд. лв., посочи Васил Терзиев.
От своя страна от Федерацията на транспортните работници към КТ „Подкрепа“продължават да настояват за спешно отпускане на допълнителен финансов ресурс от държавния бюджет в размер на 40,7 млн. лв., включващ:
- 29 млн. лв. за Столичен градски транспорт;
- 6,5 млн. лв. за градски транспорт – Варна;
- 0,7 млн. лв. за градски транспорт – Русе;
- 4,5 млн. лв. за Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.
„Секторът на публичния транспорт изпитва сериозен недостиг на кадри и нарастващ натиск върху персонала, докато обемът на работа и обществените очаквания се увеличават. В тази ситуация адекватното заплащане и създаването на европейски условия на труд са не просто справедливо искане, а необходимост“, заявиха организаторите на протеста.