Данните за мащаба на глобалния проблем с неправилното изхвърляне на фасове и масовото му разпространение в България са в основата на партньорството между информационната кампания #ПромениКартинката и НАТФИЗ. Студенти по режисура, операторско майсторство, драматургия, монтаж, звук и продуцентство представят по креативен, провокативен и въздействащ начин своя поглед, като отправят апел за отговорно потребителско поведение в седемте клипа.
Студентските клипове показват колко често хората „си затварят очите“, „замазват проблема“, и не осъзнават или просто неглижират проблема с думите: „Е, само един фас.“
Миналата година Филип Морис България стартира кампанията #ПромениКартинката с цел да повиши информираността за глобалния проблем с неправилно изхвърлените цигарени фасове и да провокира към промяна на потребителското поведение.
Всяка секунда по света се изхвърлят неправилно десетки хиляди фасове, за чието разграждане са нужни между 3 месеца и 15 години. Болшинството пушачи смятат погрешно, че цигарените филтри са направени от памук или хартия и всеки трети от тях ги изхвърля неправилно в градската среда или в природата. Цигарените филтри са малки по размер, но са направени от биополимери, които не отговарят на изискванията за биоразградимост, затова те трябва да се изхвърлят само на местата за общия битов отпадък. Друга част от пушачите пък, които знаят, че филтрите са един от големите замърсители в природата, смятат своя „принос“ към замърсяването на планетата за несъществен.
„Ние сме удовлетворени да видим посланията на кампанията, претворени във видеоклипове, които са смели и провокативни, но именно така ще резонират в съзнанието на по-широк кръг от потребители, за да променят навиците си“, каза Диляна Якова, мениджър „Регулации и устойчиво развитие“ във Филип Морис България.
Кампанията продължава да разкрива фактите около проблема с откриването на изложба в столицата пред Народен театър „Иван Вазов“. Информационните пана, включващи атрактивни визии и данни за замърсяването на околната среда с фасове, ще могат да бъдат видени до 23 май.
От старта на кампания #ПромениКартинката тя привлича вниманието на обществото с различни инициативи. През лятото на 2021 г. бяха поставени въздействащи визии по 40 плажа на българското Черноморие, а през есента бяха организирани доброволчески акции по почистване в 5 български града: Пловдив, Благоевград, Варна, Бургас и Русе. По време на почистванията близо 180 доброволци, над 50 служители на Филип Морис България, партньори и поддръжници от местните общини събраха общо 620 кг фасове и други отпадъци.