Уникалният кукерски фестивал “Старчевата” в Разлог и тази година сибира над 3000 пазители на старата традиция за прогонване на злото и възвестяването на младата година. На Атанасовден от седемте махали на града тръгна шествие с над 250 чауши, придружавани от деца, моми и невести, пременени с най- хубавите си народни носии, пазени като скъп дар от предците им. След демонстрациите на магическите ритуали на площада в Разлог се вие дълго и пъстро хоро, символ на човешката заедност.
Как е предавана традицията в продължение на повече от 200 години и каква е символиката на „Старчевата“ разказа за БНР секретаря на читалището в Разлог Велина Кулина: “Не само в Разлог, но и в други краища на страната тези кукерски игри имат за цел да прогонват злите сили. Какво правим ние в Разлог – тъй като тези зли сили имат навика да се появяват в нечовешките си образи през нощта, тук щом се стъмни чаушите и бабугерите излизат от различните махали и правят шествие в града. Това продължава близо месец – от Игнажден до Нова година всяка махала го прави задължително поне веднъж. Традицията изисква, когато гоним злите сили, да не се виждат истинските ни лица. Затова хората се маскират с различни маски – сурати ги наричаме тук и по тъмни доби те гонят караконджулите.
Ритуалът “Старчевата” е демонстрация на връзката между трите свята – долния свят, в който живеят караконджулите, човешкия свят, в който те идват по тъмни доби в тези хаотични дни, и небесният свят, където на връх Нова година, на Васильов ден слиза Млада Бога – вестителят на Доброто, разказа Велина Кулина, секретар на читалището в Разлог.
“Кукерите разчистват пространстовото, за да се завихри онова голямо хора, където всички хора – пременени с най-хубавите си дрехи, заедно да създадат условия на чисто и хубаво за новото начало, пред очите на всички”, допълни Кулина.
Три образа са задължителни в този ритуал – водачът – Старейшината, символ на силата и на мъжествеността, младият ерген, символ на мъжкото начало и невестата, която днес има женски обрз, но в миналото това е бил мъж с маска на лицето, който е носел на гърба си едно дърво, символ на моста, по което да слезе Млада Бога. “Тоест – мъжкото и женското начало и заедно със силата се събират и правят моста между трите свята, за да може небесният свят да дойде в човешкия и да цари добротата”, поясни още Велина Кулина.