Тунелът под Шипка е една мечта на Габрово от 125 години, която все още е под въпрос – въпреки че има сключен договор за изграждането му, остават доста въпросителни и неизвестни. Това коментира градоначалникът Таня Христова пред Kmeta.bg.
Припомняме, че първоначално регионалният министър Гроздан Караджов се обяви против строителството на тунела, но после обяви, че договор ще има. И това стана факт вече – Агенция пътна инфраструктура даде зелена светлина на проекта. Той трябва да облекчи трафика и доведе до четири пъти по-бързо пътуване между Северна и Южна България, а през него се очаква да преминават по 10 000 превозни средства на денонощие. Въпреки това от началото на годината до днес договор не се подписваше по неясни причини. Не е изключено дългото проточване да е било заради договарянето на комисионна, твърдят запознати.
Така или иначе, изпълнителят потвърди дадената през 2020 г. цена от 358 млн. лв.
Проектът
Проектът предвижда изграждането на участък с дължина от 10.5 км. От тях близо 8 км са ново строителство, а 2.5 км е реконструкция на съществуващия първокласен път Габрово – Казанлък. Заложено е изграждането на 5 тунела с обща дължина 4 км.
Тунелът под Шипка ще е с дължина от 3.22 км, а останалите 4 тунела са по-малки – съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще бъдат построени още и 6 моста и един подлез. Северната част на съоръжението ще бъде в област Габрово, а южната в област Стара Загора. Той ще е с две ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара.
“Тунелът е възлова точка за пътния трафик в посока Север – Юг и през него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България”, обясни още кметът на Габрово Таня Христова. Основните транспортни направления, които ще бъдат обслужвани са Русе – Велико Търново – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа) и Оряхово – Севлиево – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа). Социалните и икономическите ползи от него ще бъдат за цяла България.
240 календарни дни (8 месеца) са дадени, за да се предаде готовият технически проект, след което срокът за изпълнение на строително-монтажните работи е 3 години и половина. До 8 месеца проектът трябва да бъде предаден и одобрен от техническия съвет на АПИ, след което да бъде издадено разрешение за строеж, след което започва самият строеж.
“Точно преди две години обходният път на град Габрово беше завършен, а финалният му етап – тунелът под Балкана, макар и стратегически важен, не получи безапелационна подкрепа от това правителство – беше зачеркнат, после обещан с извинение и така отново беше пропиляно ценно време”, припомня Христова. И заявява, че остава реалист по отношение на финализирането. “Габрово ще се радва, едва когато видим работата на терен да продължи и отчетем конкретен напредък на строителството по бъдещия тунел”, изтъква градоначалникът.
Предстои и министерството на екологията да даде указания какво точно трябва да се направи, за да се съхрани природата в региона. В момента има забрана строителят да влиза от 7-8 места в Националния парк “Българка”. Това превръща екологията в едно от основните предизвикателства пред строителя.
Избраният изпълнител е “Консорциум “ПСВТ”, в който влизат “Хидрострой”, “Пътни строежи – Велико Търново” и “Пътинженерингстрой-Т”. Същият изпълнител направи и обходния път на Габрово преди две години. Обходът е първата фаза от изграждането на тунела под Шипка.