Кризата в българските училища и неспособността на ученици, учители, институции и родители да се справят с дългогодишните проблеми в образованието, ни кара да обърнем поглед към опита на другите държави. Всяка една има различен модел и подход, но го следва стриктно, без да прави постоянно промени, каквато е българската практика.
Финландия – верни на принципа “по-малко е повече”
Статистиката показва, че образователната система във Финландия е доста успешна. Тя е базирана на принципа – “по-малко е повече”. Преподаването е около 600 часа на година, което е два пъти по-малко в сравнение със САЩ, например. Това позволява на учителите да отделят повече време за професионална реализация, а на децата да усвояват по-добре материала.
Не само във Финландия, но и в повечето скандинавски държави приоритет е времето на учениците, прекарано навън в игри. Това е основен компонент от образователната система. Доказано е, че времето, прекарано сред природата, прави хората по-пълноценни и щастливи, по-концентрирани и продуктивни. Децата във Финландия имат много почивки навън, по-кратки учебни часове и голямо разнообразие. Набляга се на изкуство, музика, домашна икономика и жизнени умения.
Германия – без публично оповестени резултати от матури
Резултатите от матури и олимпиади често пресират децата. В Германия това не се прави, просто те не се публикуват. По този начин върху децата не се упражнява психически натиск, а училищата запазват репутацията си.
Фокусът пада върху образователния процес, тъй като учители и ученици не се следят толкова стриктно. Малко или много, това допринася да се създаде индивидуален подход към всяко дете, а неговите образователни потребности са водещи.
Сингапур – вече с уроци по социални умения
Множество реформи в системата проведе през последните години Сингапур. Там вече има уроци по социални и емоционални умения, а фокусират се основава на позитивната психология. Именно позитивното образование се разглежда като фундаментална част от класната стая. То е залегнало в основата на начините, по които предметите се преподават. Резултатите са повече от задоволителни – веднъж стимулирано, положителното мислене у децата им помога не само да учат бързо и лесно, но и да бъдат съзидателни и креативни.
От друга страна, Сингапур инвестира доста в образованието под формата на дигитални учебници, високоскоростен интернет, по-достъпни образователни материали, особено за студенти със семейства с по-ниски доходи, и др.
Франция – лично пространство и самостоятелност
Търпение, самоконтрол и самостоятелност – това са основни неща, залегнали във френската образователна система. Родителите учат децата си да играят и да се забавляват сами, вместо да търсят винаги компанията на възрастен.
Майките и бащите отдават голямо значение на времето, прекарано с децата. Въпреки това смятат, че трябва да отделят време за себе си. Това също е техен приоритет. Затова насърчават децата да проявяват повече въображение и креативност, за да могат да се забавляват сами, ако родителите са заети.
Япония – характерът е гарант за успеха
Каква е разликата между правилно и погрешно, защо е важно и как да отсъждаме справедливо във всяка ситуация, да бъде решителни и да знаем да се владеем – на това учат децата от малки в Япония. Самоконтролът там е усвоен до съвършенство. Почти всеки владее още в първите си години в училище важни умения като уважение, състрадание и щедрост. Това прави протичането на учебния процес безпроблемно.
Но има нещо много важно, което японците възпитават у децата си – характер. Защото вярват, че именно от него зависи успехът на всеки човек. Отдавна вече се знае, че в Япония класните стаи, коридорите и дори тоалетните се чистят от самите ученици.
Великобритания – емоционално развитие
Емоционалното развитие на децата е приоритет във Великобритания. Затова от малки те изразяват свободно своите мисли и чувства. Обикновено по-късно в живота те остават почти винаги верни на себе си.
Родителите пък говорят откровено с децата си. За разлика от италианските деца, за които е характерно да бъдат глезени от всички роднини и за които изследванията показват, че са едни от най-нетърпимите на публични места, децата във Великобритания са добре възпитани и образовани.
Южна Корея – седемдневна учебна седмица
Седемдневна е учебната седмица в Южнa Kopeя. На почит са упоритият труд, добрата грамотност, в това число и технологична. Неслучайно държавата е на челни редици в класацията за най-добро образование в света.
Корейски и английски езиквключва задължителното начално образование в Южна Корея. Учат се още изящни изкуства, математика, музика, физическо възпитание, наука, социални изследвания.