Направена е нова обществена поръчка и неинвазивни тестове за учениците ще бъдат осигурени, така че да може да продължи присъственото обучение след 17 януари. Това каза пред Kmeta.bg Юлиян Петров, шеф на синдикат „Образование“. Според него не е най-доброто решение здравните власти отново да наредят преминаване в онлайн среда на обучение при нов пик на пандемията и влизането на градовете в тъмночервените области, каквито заявки вече се правят от здравното министерство. Петров добави, че предстои среща с образователното министерство, за да се коментира дали те имат някакъв нов поглед върху ситуацията, различен от този на служебния кабинет.
„Да се затваря училище само защото даден град е преминал в тъмночервена област при положение, че в дадено училище няма заболеваемост, е неудачно. По-добрият вариант е да се прилага диференциран подход“, смята Петров.
От синдикат „Образование“ допълниха, че разговорът къде да се тестват учениците – вкъщи, както се тестват определени групи ученици в момента, или в училище, е воден от тях със служебния здравен министър Стойчо Кацаров, но решението на властите тогава е било тестването да се извършва основно в училище, независимо от доводите, че в други държави с това се занимават родителите.
„Надявам се новият министър на здравеопазването Асена Сербезова да преосмисли това решение, защото е много по-лесно тестването да се провежда вкъщи. Това спестява изгубено учебно време, което се употребява за тестване. Освен това на учителите им се налага да изпълняват несвойствени функции-на лаборанти и на санитари. Те го правят, но въпросът е дали е нужно“, допълни Петров.
Позицията на синдиката е, макар тези щадящи тестове да не са 100% сигурни, те трябва да продължат да се правят, защото така се спасяват човешки животи. Според него в България нагласите клонят към това тестването да се провежда вкъщи и е въпрос на решение на новите власти дали да променят позицията на служебния кабинет.
„Факт е, че тестването е цената на редовното обучение, което е много по-добро от електронното“, допълни Петров.