На децата отдавна не им е интересно в училище. Образователната ни система не дава интересни възможности на учениците да се развиват извън учебната програма. Това заяви пред БНР Александър Чакмаков, директор на Първа английска гимназия в София. По думите му училището все повече изглежда като социална услуга за отглеждане на деца: “Не говорим за професионални и профилирани гимназии, но общото усещане е, че нашето задължение е да отгледаме децата на работещите. Ако ги научим, това е плюс”.
Според него е необходимо да се направи истинска реформа в образованието, а не промени на парче. “Хората на 18 -19 годишна възраст трябва вече да са студенти, а не да са още в училище. Да имат възможност да се явяват на квалификационни курсове, да вземат живота си в ръце. А те дремят по чиновете в 12-и клас. Връстниците им в Западния свят още на 17 години започват да се развиват в това, което искат”, аргументира се директорът.
Александър Чакмаков смята, че не е лошо решението на повечето университети да приемат студенти с оценките от матурата: “Ако образованието стигне един предел, в който сме сигурни, че дава качествена подготовка, нормално е за труда, който си положил, да бъдеш приет с резултатите от училище. За право, медицина и техническите специалности е хубаво да се полага и допълнителен изпит. Но не би трябвало системата да допуска неподготвени хора да продължат нататък”.
Той коментира идеята за въвеждане на часове по “Добродетели и религии”: “Добродетелите не се учат в училище. Това е ангажимент на семейната среда. Един такъв масов час по-скоро ще има негативен ефект”.