Училищните директори сами ще трябва да решат кога да приключат учебната година. Допълнителните седмици, дадени от образователния министър, са неучебни, но дават възможност на учители и ученици да наваксат с материала, пропуснат през годината заради онлайн обучението – ако решат и при специална организация от компенсиращи мерки. Това обясниха от МОН пред kmeta.bg. Графикът на учебното време за 2020/2021 г. е определен още миналата година.
“След издадена заповед от министъра на здравеопазването от 25 ноември 2020 г. и поради необходимост от допълнителни компенсиращи мерки за учениците от I – VI клас в условията на преустановен присъствен образователен процес в училищата поради разпространението на COVID-19, посочената заповед на министъра на образованието и науката бе изменена и допълнена с нова от 27 ноември 2020 г. В нея за край на втория учебен срок за учениците I – III клас е посочена датата 23.06.2021 г. и 30.06.2021 г. – за учениците IV-XI клас”, обясняват от просветното ведомство.
За учениците от I – III клас е определена една учебна седмица повече за проектни и творчески дейности и две седмици, в които дните ще са неучебни, но ще се използват за компенсиращи мерки – занимания по интереси, консултации, обща подкрепа в това число и от разстояние в електронна среда. Времето за ползването им се определя по решение на съответното училище. Това означава, че всеки директор трябва да направи организация за края на учебната година.
Две седмици допълнително са определени за учениците от IV-ти до VI-ти клас, в които дните да са неучебни, но също ще се използват за компенсиращи мерки, занимания по интереси и обща подкрепа, с възможност това да става от разстояние в електронна среда. И при тях времето за ползването им се определя по решение на съответното училище.
За дванадесетокласниците учебната година ще приключи на 14-ти май.
Наша проверка показа, че много малко училища ще се възползват от предложената възможност да наваксат пропуски в учебния материал. По-голяма част от учители и родители са “против” удължаване на годината поради ред причини. Още през ноември стартира петиция срещу предложението на МОН, подписана от родители на ученици от 1 до 7 клас. Според тях две седмици удължаване няма да решат проблема със забравянето на материала, нито социализирането на децата, които прекарват в клас над осем месеца годишно. Според родителите ранният час на започване на учебни занятия, целодневното и двусменно обучение компенсират по-ранното завършване на годината.
Удължаване на годината ще повлияе и на годишните отпуски на учители и родители. Според петицията идеята на МОН ще доведе до промяна в планирането на годишните отпуски на родителите, много от които използват именно месеците юни и септември, заради по-евтините цени и невъзможност да си позволят почивка в активния сезон. Учителите пък ще бъдат ограничени във времето за ползване на полагаемия си годишен отпуск.
След изборите обаче ситуацията се промени и в образованието – директорите на училища все още не издават ясни инструкции към преподавателите. Всички очакват нови нареждания от образователното министерство в бъдещето ново правителство. Едва тогава ще преминат към окончателни разпоредби за края на учебната година.