Учители, директори, ученици и образователни експерти се обединиха около мнението, че промяната в учебните програми е не само наложителна, но и закъсняла. Те участваха в дискусия, която се проведе в Народното събрание. Според тях са необходими решителни действия за разтоварване на фактологичната натовареност и същевременно повече практически умения за учениците.
Според председателя на парламентарната образователна комисия Красимир Вълчев сега учебните програми са претрупани, сложни и прекалено амбициозни, а това води до демотивиране на учениците, липса на време за формиране на умения и лоши резултати в международни изследвания като PISA. “Ако искаме децата да знаят повече, да бъдат по-адекватни и пригодни за света, в който ще живеят, трябва да отрежем съдържание. За да научат повече. Защото най-малко учат, когато ги демотивираме, когато ги изхвърляме”, коментира той.
Просветното министерство вече работи по изготвяне на нова концепция за учебните програми, като една от обсъжданите възможности е интегриране на отделни дисциплини в един общ предмет, като например природни науки.
“Имаме подаден проект към Европейската комисия, очаквам до средата на март да получим окончателното одобрение – съвместно с Румъния да работим с експерти от ОИСР за създаване на структура на учебни програми, които са компетентностно ориентирани. Учители и директори, както и преподаватели по отделни учебни дисциплини ще участват във фокус групи, които да дадат представата за това как, съобразено с традициите в нашата образователна система, да се случат новите учебни програми”, коментира образователният министър проф. Галин Цоков.
Припомняме, че през последните месеци МОН сформира работна група, която да създаде визия за промяна на учебните програм. Много от експертите, които работят по тези инициативи, се включиха и в дискусията в парламента.
Ученикът в 5. клас от 3. ОУ “Христо Ботев” в Сандански Божидар Мешев бе също сред участниците. Той получава поканата да се включи в срещата, след като изпраща писмо до проф. Цоков за тежестта на материала, който изучава в клас. Допълнително внимание привлича фактът, че детето е пълен отличник, но има ярка позиция за нещата, които се изискват от него в училище.
“От първия ден, в който сме в МОН, се стремим да поставим гласа на учениците във фокуса на политиките, които водим. Затова и когато видях писмото на детето предложих да го поканим на среща, защото децата имат много какво да ни кажат за образованието”, обясни министърът.