Граждани искат връщане на картата за една линия в София. Те пуснаха петиция към столичния омбудсман Диана Ковачева. Гражданите са недоволни и от новата система за билети и нейното потребление.
От Центъра за градска мобилност обясняват, че оснавната цел на промените е да накарат повече хора да си купуват карта за цялата градска мрежа за една година. Хората обаче не са склонни да дадат наведнъж 365 лв. колкото струва картата, нито пък разсрочено при първа вноска 150 лв., втора – 120 и трета – 100 лева. Проблем е и отпадането на хартиеното билетче.
Новата система за билети планува издаването на четири разнообразни типове – за 30 минути, за 60 минути, за метрото и продаван от лидера. Всеки един с друга цена. Две са главните терзания на столичани – първото, че няма да съумеят с карта от 30 минути да заловен две транспортни средства поради тапите в София, а второто е обвързвано с отпадането на карта за една линия, в действителност по този начин цената се усилва двойно.
Хората се оплакват, че с новата система в действителност е направено прикрито нарастване на цените. Например – с отпадането на една линия за метрото и за наземен превоз се принуждават жителите да купуват по-скъпа карта за цялата градска мрежа. Увеличение има и при картите за възпитаници и пенсионери над 68 години. Системата все отново не затрудни чужденците, които са привикнали да употребяват своята банкова карта.
Центърът за градска подвижност е отделил над 100 милиона лв. за новата система.
Диана Ковачева е изпратила писмо до шефа на Столичния общински съвет Георги Георгиев от ГЕРБ и до кмета Йорданка Фандъкова, в което алармира за голям брой жалби, свързани с променените условия от януари.
Омбудсманът подчертава, че и пътниците, които преди използваха талоните за 10 пътувания, също негодуват, защото пътуват инцидентно с градски транспорт и сега са принудени да си купуват превозен документ, който обаче не отговаря на транспортната им потребност и бюджета.
Тя обръща внимание и на друг голям проблем – задължителната валидация на превозните документи, като посочва, че неспазването й е обвързано с налагането на глоба, което притеснява и затруднява особено много възрастните хора.
“Вдигнал съм жълт картон на ръководството на Центъра за градска мобилност, от които очаквам в спешен порядък да си влязат в ролята и всички дефекти на системата за електронно таксуване в градския транспорт да бъдат отстранени своевременно”, коментира проблемите председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев. По думите му въвеждането на нещо ново винаги води до неудобство, въпросът обаче е това да не става за сметка на сигурността на пътуванията.