Социалният министър Иванка Шалапатова и екипът й проведоха среща с НСОРБ, на която бяха обсъдени възможностите за трайно уреждане на проблемите, свързани с финансирането на едни от най-търсените социални услуги на местно ниво – “Грижа в дома” и “Топъл обяд”, които към момента се предоставят с европейска подкрепа. По отношение устойчивостта на общинските проекти по процедура “Грижа в дома”, финансирана от програмата “Развитие на човешките ресурси” 2021-2027 (ПРЧР), се постигнаха договорености за съвместни действия в краткосрочен, средносрочен и дългосрочен план.
Краткосрочните мерки, с които ще се обезпечи функционирането на грижата в дома, включват:
- спешно изменение на Условията за кандидатстване по процедурата – отпадане изискването за решение на ОбС за устойчивост на услугата при второто възможно и понастоящем удължаване на проектите с 3 месеца;
- увеличаване на бюджета на процедурата със санкция на Комитета за наблюдение на програмата, позволяващо реализирането й през второто възможно удължаване на проектите с 3 месеца.
Средносрочни и дългосрочни мерки:
От 13-ти февруари дейност стартира междуведомствена работна група. Същата ще има задачи по – изготвянето на образец на анализ за доказване от страна на общините на ефективността на услугата; изготвянето на предложения за подпомагане на общините за насочването на потребителите на грижата в дома към други съществуващи социални услуги; идентифицирането на групи потребители, за които липсват възможности за насочване към съществуващи социални услуги; формиране на предложения за нови иновативни услуги за финансиране по ПРЧР.
Към момента общините предоставят чрез процедура “Грижа в дома” подкрепа на 32 221 потребители в цялата страна.
При дискусиите по темата, свързани с това общините да осигурят устойчивост на услугата по грижата в дома, изпълнителният директор на НСОРБ Силвия Георгиева обърна внимание на принципния въпрос, който трябва да намери решение, за да се избегне наложилата се практика чрез европейските програми да се въвеждат нови услуги за гражданите, които, след изтичане на проектния период, да бъдат на практика прекратявани, поради липса на финансиране. “Очакванията устойчивостта на въведените с евросредства социални дейности да бъде осигурявана занапред само от общините е напълно нереалистична”, подчерта тя.
“Няма как това да стане в най-централизираната държава в ЕС, в която общините имат право да разполагат едва с 10% от местните си бюджети. Това са средства за дейности, гарантиращи нормална среда за живот и придвижване”, категорична бе тя. “Когато общините като бенефициенти сключват договори за изпълнение на проекти, няма как да предполагат, че държавата въвежда иновации в социалната сфера и с това приключва нейния ангажимент към хората в нужда”, поясни изпълнителният директор на НСОРБ. “Нямаше да водим този разговор, ако държавата имаше идея как се грижи за все по-застаряващото си население. Затова сега ние и вие търсим аварийно решение”, добави тя.
Иванка Шалапатова увери, че тя като министър няма да допусне държавата да абдикира и да прехвърли цялата отговорност на общините. По-скоро има неразбиране за общия обем разходи по предоставянето на услугите и възможностите на общините да поемат дял от тях.
Представителите на регионите потвърдиха и виждането си, че трябва да бъде разширен обхватът на целевата група за асистентска подкрепа и в тази посока са и внесените от народни представители промени в Закона за личната помощ.
Дългосрочното решение НСОРБ вижда в развитието на мобилни интегрирани здравно-социални услуги, които засега само фигурират в Закона за социалните услуги, но все още никой не работи в тази посока. Именно там трябва да се търсят възможностите за гарантиране на устойчиви във времето социални услуги, които тестово да се създават с европейски ресурс.
Проблемите с топлия обяд по Програмата за храни и основно материално подпомагане:
Както е известно, Програмата за храни не разполага с ресурс позволяващ увеличаването на ставката на топлия обяд. Има политическа подкрепа за предложението на НСОРБ и ще се работи съвместно за обезпечаването на ресурс за увеличаването на ставката на обяда, от други програми с европейско финансиране.
“Освен администрирането на проектите, общините поемат изцяло ангажимента за осигуряване на оборудвани помещения за приготвяне на храна, транспорт, за персонал и възнаграждения за заетите и други свързани разходи”, уточни кметът на община Сливница Васко Стоилков. Някои общини, като Пловдив дори дофинансират стойността на топлия обяд, за да осигуряват храненето.
НСОРБ ще съдейства с проучване сред общините за прилагани успешни модели за включване на възрастните хора и осигуряване на условия за активен живот в напреднала възраст. Политиките за активен живот на възрастните хора ще бъдат обстойно обсъждани на следващ етап в съвместната работа на НСОРБ с МТСП.
Увеличение с над 15 млн. лева е обезпечено за реализиране на регионалните програми за заетост по Националния план за действие по заетостта. С тях общините ще могат да съдействат на хора в неравностойно положение на пазара на труда да започнат работа. По Компонент 3 “Заетост” на операция “Започвам работа” по ПРЧР, неактивни и безработни, както и приоритетно хора с увреждания, могат да бъдат включвани в субсидирана заетост.