Мартин Орешарски е директор „Удостоверителни услуги“ в БОРИКА АД. Вече 15 години той е част от екипа на БОРИКА, където отговаря за удостоверителните услуги, предлагани от дружеството – така актуалните отдалечена идентификация и електронно подписване с облачен КЕП.
Г-н Орешарски, има ли общи законодателни изисквания в Европейския съюз по отношение на удостоверяването на цифровата самоличност?
Първото законодателство в областта на цифровата самоличността е Регламент (ЕС) № 910/2014 на Европейския парламент и на Съвета, познат като eIDAS, е приет през 2014 г. С него се въвеждат общи стандарти в Европа и по този начин позволява взаимното признаване на услугите между всички държави в Съюза. Регламентът създава рамка за оперативна съвместимост, която включва технически изисквания, процедурни правила, общи стандарти за сигурност, както и задължителни атрибути, свързани с дадено физическо или юридическо лице.
През 2021 година се представи предложение за изменение на текущите стандарти, което разширява обхвата на електронната идентичност в Европа и се свързва с други законодателни инструменти, най-вече с Регламента за Защита на личните данни (GDPR). Една от новостите, засегнати в предложените изменения, е концепцията за европейски портфейл за цифрова самоличност. Очакванията са да подобри контрола на потребителите върху личните данни и да позволи достъп до обществени, частни и трансгранични цифрови услуги.
Българското министерство на електронното управление обяви като свой приоритет популяризирането на електронната идентификация и дори наскоро подписа Декларация за сътрудничество с Република Северна Македония за партньорство в този смисъл. Може би това е една от стъпките към трансгранична дигитална трансформация?
Да, взаимното признаване на електронните удостоверителни услуги и електронната идентификация, е от полза за всички замесени участници. Подобен акт всъщност би улеснил изключително много бизнесите от двете страни на границата да общуват, да си връчват документи един на друг и да подписват договори електронно и това да има правна стойност. Това е целта на eIDAS на ниво ЕС.
Звучи наистина като голямо удобство. А какви са ползите от осигуряването на среда за електронна идентификация и облачен КЕП по общини?
Решенията за електронна идентификация и електронно подписване носят огромни ползи и предимства на гражданите и бизнеса. Подобрява се качеството на обслужване, осъществяват се бързи и улеснени процеси за заявяване и получаване на електронни услуги. Отдалечените решения водят до повишаване на ефективността на публичния сектор и също така съдействат за по-бързата дигитализация на вътрешните процеси в администрацията.
Облачният КЕП от БОРИКА е удобно средство за клиентски платформи в частния сектор и за предоставянето на всички публични електронни услуги от разстояние, сигурно и защитено.
Кое се очертава като най-голямото предизвикателство в осъществяването на дигитална трансформация на публичните услуги?
Най-голямото предизвикателство е промяната в начина на мислене и разбиране. От дългогодишния си опит в БОРИКА бих казал, че можем да започнем с разбирането, че дигитализацията не означава да пренесем хартиените си процеси 1 към 1 в цифров формат. Дигитализацията означава да оптимизираме процесите, да съкратим времето за реакция и да превърнем процесите в лесни и интуитивни.
Можем ли да кажем, че цифровата идентификация има ролята на гарант на правата ни в интернет?
Да, това е факт, който е добре да имаме предвид, че цифровата идентичност е и инструмент за защита на личните права в интернет. Онлайн потребителите влизат в ежедневни отношения, които са регулирани от закона – данъчни, здравни, финансови, лизингови и други. Анонимността изключва възможността хората да упражняват правата си онлайн и в случай на проблем да могат да ги защитят по административен път.
Тук бих искал да посоча, че услугите за отдалечена идентификация и отдалечено подписване на БОРИКА са съобразени с настоящите стандарти и изискванията на международните регламенти eIDAS и GDPR. Периодично инфраструктурата на БОРИКА се одитира от външни одитори в качеството ни на квалифициран доставчик на удостоверителни услуги.
Представяте ли си свят на обществени комуникации, в който участниците продължават да влизат в аналогови взаимоотношения?
Дигитализацията на услугите е неизбежен процес. Все повече се изискват отдалечени и лесни решения. Потребителите се нуждаят от средство, което да бъде многоканално, да има достъп до системите от всякакъв тип устройства и от всяко място. Бизнесът се нуждае от надежден начин да потвърди, че някой е именно този за когото се представя, без да е необходимо физическа идентификация на място в офис.
В бъдеще взаимоотношенията с публични и частни организации ще бъдат немислими без електронна идентификация. В този смисъл амбицията на Европейския съюз е до 2030 година да има 100% онлайн предлагане на обществени услуги за граждани и организации, 80% от гражданите да използват решение за е-идентификация и всички европейски граждани да имат достъп до личните си медицински електронни досиета. Като имаме предвид тези цели на общността, бих казал, че удостоверителните услуги, които БОРИКА разработва, са присъщи на обществото на бъдещето, на бизнеса на бъдещето, който комуникира правово издържано от всяка точка, минава граници и съкращава време и ресурси.