Миналата седмица се проведе редовно заседание на Комисията по икономическа политика на Европейския комитет на регионите (КР). Българската делегация бе представeна от кметовете на Гоце Делчев – Владимир Москов, Монтана – Златко Живков и Раковски – Павел Гуджеров. Сред основните дискусионни теми бяха фискалните реформи в ЕС, както и зеленият преход на индустриалния сектор в Съюза.
Рисковете в цифри
Европейската комисия изчислява, че през следващото десетилетие ще са необходими 650 милиарда евро публични и частни инвестиции годишно, за да се постигнат ангажиментите на ЕС за цифров и екологичен преход. След кризата в еврозоната обаче публичните инвестиции в Европейският съюз претърпяха сериозен спад, а според местни и регионални лидери за това частично е виновна Европейската рамка за икономическо управление. “Трябва да избягваме повтарянето на този сценарий след ковид кризата и руската инвазия в Украйна”, се казва в проектостановището, прието от Комисията.
То подкрепя по-специфичния за всяка държава подход, предложен от Европейската комисия, но изисква новите национални средносрочни фискално-структурни планове да включват правно задължение за създаване на структуриран механизъм за сътрудничество с местните и съответните регионални органи и заинтересовани страни, преди плановете да бъдат разработени.
Кръгово използване на ресурси
Членовете подкрепиха намаляването на зависимостта от технологии за нулеви нетни емисии, чрез кръгово използване на ресурси, но подчертаха, че регионалните зависимости трябва да бъдат идентифицирани, както и произтичащата от това необходимост регионите да предприемат действия за изграждане на устойчиви и иновативни вериги за стойност.
Нарастващото търсене на суровини
Освен това, нарастващото търсене на суровини означава и нарастваща зависимост от страни, богати на такива материали. Много страни производителки не отговарят на екологичните и социалните стандарти на ЕС. На местно ниво това може да доведе до по-лоши условия за добив за хората и околната среда и дори до военни конфликти и корупция. Изключително важно е да се засили готовността на местните и регионалните власти за възможни смущения във веригите за доставки и да се създадат резерви в Европейския съюз, за да се постигне стратегическа автономия по отношение на критични суровини.
Автомобилните региони
Членовете на Комисия ECON допълнително обсъдиха справедливия и устойчив преход за автомобилните региони, който е основната грижа на Алианса на автомобилните региони. Те подчертаха, че политическата и финансова подкрепа от страна на ЕС за автомобилните региони е необходима, за да се гарантира справедлив и социално устойчив преход към екологична икономика. Алиансът призовава за създаването на европейски механизъм за автомобилните региони, сравним с Фонда за справедлив преход, който е особено важен за повишаване на квалификацията на работната сила в тази индустрия.