В Ловеч се проведе регионална дискусия на кметовете и председателите на Общински съвети от Северозападния район за развитие. В нея участие взеха представители на общините от административните области Видин, Враца, Ловеч, Монтана и Плевен, заместник-председателят на УС на НСОРБ Донка Михайлова – кмет на община Троян и членовете на Управителния съвет на Сдружението Десислава Тодорова – кмет на община Борован, Златко Живков – кмет на община Монтана, Калин Каменов – кмет на община Враца.
Сдържан оптимист, въпреки обнадеждаващите предварителни разчети за община Враца при въвеждане на модела за децентрализация, разработен от екипа на НСОРБ, остава кметът на Враца и член на УС на Сдружението Калин Каменов. Той сподели със своите колеги за множеството и различни варианти, обсъждани в рамките на ръководството на НСОРБ, за многобройните срещи с министри на регионалното развитие, на земеделието, на финансите, с депутати и председатели на парламентарни комисии, както по отношение на необходимостта данъците да обхващат всички видове собственост и данъчните оценки на облагаемото имущество да бъдат съизмерими с реалната пазарна ситуация.
“Няма общинар, който да не вижда ежедневно отклонението между цените, на които реално се търгуват имотите и данъчната основна (данъчната оценка), по която се облагат тези сделки и съответно се внасят приходите от местни данъци”, изтъкна Каменов. И допълни: “При евентуален ръст на данъчните оценки на имотите, което вече се обсъжда в Народното събрание, приходите за общините няма да бъдат съществени. Ръстът на данъчните приходи на всички общини би нараснал с 8%, а на собствените приходи – със 7%, но приносът за намаляване на сивия сектор би бил значителен, а това е в интерес не само на общинските администрации, но преди всичко на гражданите”.
Актуализирането на данъчните оценки би довело до значително по-справедливо и равномерно нарастване на приходите във всички общини. За целия период от 1997 г. – до сега, равнищата на основния компонент при определянето на данъчната оценка – базисна данъчна стойност на 1 кв. м. остават замразени. Нереално смешно звучат нормативно определените размери на тази стойност в левове на квадратен метър. По видове конструкции, строежи (апартаменти, къщи и нежилищни сгради) те варират от 3,7 лв./кв. м. до 18,7 лв./кв. м., а за земите – тази стойност е още по-ниска – 0,80 лв./кв. м.-1,138 лв./кв. м.
“Има ли сделка с недвижими имоти, реализирана на тези безобразно ниски цени – няма. За подобна сума на квадратен метър можеш да си купиш подложка за ламинат или килим, но не можеш да купиш строеж, или земя”, обърна внимание кметът на Враца.
Кметът на община Троян и заместник-председател на УС на НСОРБ Донка Михайлова представи резюме на разработения от Сдружението принципен модел за пристъпване към финансова децентрализация в рамките на провеждащата се в Ловеч Регионална дискусия за кметовете и председатели на общински съвети от Северозападния район.
Моделът предвижда няколко компонента: възможност до 2% от ДДФЛ да остава в общините, като неговите конкретни параметри могат да бъдат определени с Решение на съответния общински съвет; 10% от корпоративния данък да се влива в местните бюджети; да бъде въведена закъснялата актуализация на данъчните оценки на имотите и данъчното облагане да обхване всички видове имущество.
За община Враца кумулативният ефект и от четирите мерки, предлагани в модела на НСОРБ за финансова децентрализация /преотстъпване на 2% от данъка върху доходите на физически лица, 10% от корпоративния данък и актуализиране на данъчните оценки/ би довел до ръст на собствените приходи в размер на 28% и нарастване на бюджета на общината с общо 11%.
“Като цяло от постъпления от преотстъпен подоходен данък бихме постигнали ръст от 4.5 млн. лв. или собствените ни приходи биха нараснали с 17%. Не е за подценяване и очакваният финансов ефект от преотстъпването на част от корпоративния данък. Само от него бихме формирали допълнително още 5% увеличение на собствените си приходи”, подчерта Калин Каменов.
“Въпросът за децентрализацията е засегнат частично в предизборните програми на отделни партии”, обърна внимание Донка Михайлова. “В масовата употреба на понятието децентрализация обикновено се акцентира върху преразпределението на функции и правомощия, но се пропуска ключовият ресурсен компонент”, обърна внимание заместник-председателят на УС на НСОРБ.
НСОРБ е изготвило и изпратило конкретни предложения до служебния министър на финансите за промени в двата ключови за общините закони – Законът за публичните финанси (ЗПФ) и Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), които отразяват параметрите на заложения в концепцията за децентрализация модел.