Общините трябва да бъдат сериозен играч на пазара на енергия, вече е започнал процес на електрифициране на градския транспорт, като някои местни власти дори се готвят и за въвеждането на водородни автобуси. Това коментира изпълнителният директор на Сдружението на общините Силвия Георгиева и изтъкна, че чист въздух, нова градска среда и градско земеделие са зелените политики, които ще развият регионите в бъдеще. Това е и рамката, която Сдружението ще зададе на новите лидери по места. Коментарът й беше по време на панела “Умни зелени градове и зелени политики” в рамките на третия ден от конференцията Green transition “Зеленият преход в страните от Централна и Източна Европа 2023”.
Заявката за новия мандат е общините да бъдат зелени, дигитални и споделени. Силвия Георгиева обясни, че българските местни администрации са наясно, че зелената трансформация е необратим процес, а от кметовете се изискват конкретни практически решения. Тя отбеляза усилията на местните власти за енергийна ефективност и изтъкна, че община Брезово вече е 80% енергийно независима по отношение на публичните сгради, тъй като има собствена ВЕИ инсталация.
“Беше трудно, но когато кметът не се отказва и има подкрепата на Общинския съвет, нещата се случват лесно”, коментира тя. Това, по което общините вече работят и ще бъдат насърчавани и в следващия мандат, са инвестициите в собствени възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) за осигуряване на енергийната автономност на общинските сгради.
“По отношение на умните градове и зелените политики водачът са общините”, посочи арх. Любомир Георгиев от “Визия за София” и посочи как според него нещата могат да се подобрят. В Столична община има страшно много стратегии, планове и пр. документи, но не са интегрирани да работят заедно, коментира той и отбеляза още, че много често нещата остават на хартия.
Като “дигитална революция” определи на свой ред промените в столичния обществен транспорт председателят на СОС Георги Георгиев. “Успяхме да пенсионираме хартиеното билетче и то остана в историята, въпреки страховете на хората”, заяви той и добави, че екологичният ефект от процеса е забележителен – спестен е ресурс за билети с дължина 1200 км. Общината е въвела и нови услуги, които правят градския транспорт по-ефективен и по-удобен за гражданите – например таванът за дневен брой билети. Това въведение е спестило на гражданите 3 млн. лв., но в същото време е постигнато привличане на повече пътници в градския транспорт.
“Ако София тръгва от пътя на теорията, ние извървяхме пътя на практиката. Създадохме общински овощни градини и зеленчукови насаждения, общински пчелин и картофени ниви. Така добиваме екологична продукция върху общински земи и храним с нея децата на Троян”, коментира опита на общината с градското земеделие кметът Донка Михайлова.