Прилагането на механизма за приобщаване остава най-сериозното обществено предизвикателство в сферата на образованието. Това подчерта председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева по време на IX-та национална среща на общинските експерти по образование. По данни на организация около 34 000 деца са напуснали образователната система, като 50% от тях са заминали със семействата си в чужбина. Тя подчерта, че общинските политики са добри там, където са съобразени със спецификата на общностите и резултатите, включително и в процесите на интеграция, се открояват.
Такева обърна внимание, че взаимното влияние между системите на образованието и социалните политики се задълбочава, затова е нужно по-тясно сътрудничество и единодействие. Тя открои ключовата роля на общините в контрола по управлението на средствата в системата на образованието и подчерта, че тази роля трябва да бъде подсилена и от възможност за активно влияние върху други фактори, формиращи качеството на образователния процес.
Интеграцията в образователната система, което остава сериозен проблем за големите общини, изисква по-тясно обвързване с други системи на държавата и решаването на редица проблеми, касаещи семействата. Нужни са прозрачни механизми за контрол и ясни приоритети за защита правата на децата. По-добра синхронизация изискват и множеството възможности за развитие на извънкласни дейности, които е желателно да надграждат познанията, получавани в училище и да развиват умения, за които учебните програми все още са неподготвени.
По време на срещата стана ясно още, че 53,42% от институциите не са обособени библиотеки или кътове за четене, тоест, не е осигурена среда и ресурси за библиотечно-информационно обслужване, а в 65,75% от тях не се наблюдава прилагане на библиотечните, информационните и учебните ресурси за повишаване на качеството на образованието, не са налични компютри, лаптопи, принтери, скенери или друга техника за учениците и не са обособени работни места, свързани с интернет за достъп до информация. Въпреки създадената в повечето институции безопасна, здравословна, функционална и ергономична физическа среда, то тя не е във висока степен подкрепяща, поради липсата на достъпна архитектурна среда в 40,41% от тях.