В 40 училища в България ще бъдат въведени пробно различни инструменти за оценка на качеството на обучението. Училищните екипи в тях ще имат възможност да създадат собствени системи за управление на качеството на базата на предоставени им различни критерии, индикатори и начини на измерване. Педагогическите специалисти в тях ще преминат обучения за самооценка и управление на качеството, финансирани по Националната програма на МОН “Квалификация на педагогическите специалисти”.
Училищата ще бъдат избрани за участие в програмата след кандидатстване от тяхна страна. Изискванията са те да бъдат от цяла България, като има минимум едно училище от всяка административна област на страната. Самите училища трябва да са различни по големина и вид – начални, основни, средни, обединени, профилирани и професионални гимназии. В програмата ще бъдат включени образователни институции както с високи, така и с ниски, и средни резултати.
Всяко от избраните училища ще състави комисия за развитие на качеството с трима членове. Комисията ще разработи едногодишен план (за учебната 2024/2025 година) за развитие на качеството, както и методология за мониторинг и проследяване на напредъка по този план. Участващите училища ще дават обратна връзка за приложимостта на предложените критерии, индикатори и инструменти, и ще могат да предлагат промени в тях.
След като инструментите бъдат приложени в различните образователни институции, ще може да се направи анализ кои от тях са най-ефективни.
“Изработена е най-обща визия и рамка за качеството на училищното образование, които бяха обсъдени вече на Отрасловия съвет в МОН”, коментира малко преди откриването на учебната година служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков в отговор на парламентарен въпрос от народния представител Йорданка Фандъкова за приемането на държавни образователни стандарти за управление на качеството в училищното образование.