Близо 6% от децата отпадат от училище заради бедност, показва анализ на фондация “Тръст за социална алтернатива”. Липсата на безплатни учебници и т.нар. транспортна бедност оказват силно негативно въздействие. Чрез проекта “Равен шанс” фондацията осигурява стипендии за безплатни учебници и транспорт до училище на повече от 500 ученици от цялата страна през тази учебна година, които живеят в бедни и малки населени места. Целта е повече ученици да завършват средно образование. От 2011 г. досега по проекта са отпуснати над 4500 стипендии, а общият брой на включените деца е над 1700.
Безплатните учебници са една от сериозните причини и предпоставки децата от по-бедни семейства да не могат да посещават редовно училище. Затова фондацията приветства направените приети на първо четене промени от Народното събрание, с които се осигуряват средства за безплатни учебници за всички ученици до 12 клас. Няма официална статистика на колко деца след 7 клас им липсват учебници.
Относителният дял на младежите (между 20-24 навършени години) със завършено най-малко средно образование към 2019 г. е 84,4%, като България ще преследва амбициозната цел този показател да стигне 92% през 2030 г, сочат данни на МОН.
Влияние върху този показател оказва и липсата на транспортна свързаност, неслучайно в България вече се говори за транспортна бедност. Пример е разстоянието между Ракитово и Велинград, което е по-малко от 12 км., но има деца, които са принудени да се придвижват с таксита до класната стая. Проучване на фондацията в различни европейски страни показва, че обичайна практика е общините да предоставят безплатни карти за децата и да осигуряват превоз.
Чуждият опит
В Германия, например, осигуряването на транспорт до училище е в правомощията на всяка отделна провинция. Като цяло разходите за обществен транспорт се възстановяват, а при необходимост провинцията осигурява собствен транспорт. Сумата, която родителите трябва да платят за транспорт зависи от доходите им, но за тези с по-ограничени средства транспортът се предоставя безплатно. Общото минимално разстояние, за което е осигурен транспорт за учениците в начален етап на обучение, е 2 км. От 5-ти клас нататък е осигурен транспорт за учениците, живеещи на 3-4 км от училище.
Всеки един от тези два съществени фактора могат да повишат достъпа до образователната система и да намалят отпадане на деца от класната стая по финансови причини. Това осигурява и по-добра реализация на пазара на труда на по-късен етап, като според националното представително проучване, водено от ТСА за за период от 9 години (2011-2019), близо 36% от ромите завършили средно образование са наети като квалифицирани работници.