Над 80 общини в България вече нямат автобусни превози. “Около 500 фирми извършваха такъв тип превози, но намаляха само в рамките на една година с около 150”, съобщи пред БНР Ивайло Константинов от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България. Автобусните и таксиметрови превозвачи отложиха насрочения си за днес протест за 13 октомври. “Действията до момента не са политически, единствената цел е секторът да продължи да съществува”, каза той.
От края на май беше преустановено действието на специализирана мярка за подпомагане и на автобусния сектор – с 210 лева за всеки транспортен служител. По думите на Константинов това е довело до невъзможността голяма част от фирмите да упражняват дейността си. Превозите по редовните автобусни линии трябва да се осъществяват с или без пътници и при съответните отстъпки за определени категории пътници и не могат да преустановяват обслужването.
“Сред най-големите губещи са общинските предприятия и големите предприятия, които до този момент по никакъв начин не бяха компенсирани”, посочи Ивайло Константинов. От правителството са поели ангажимент от излишък от някоя от другите мерки или с трансфер на бюджетни средства да бъдат компенсирани най-засегнатите сектори в автобусния бранш.
“Цената при редовните автобусни линии трудно би могла да бъде коригирана, процедурата не е лесна”, изтъкна Ивайло Константинов. “Ако ще има такива поскъпвания, те ще бъдат разрешени от възложителя и то с процента на инфлацията”, добави Васил Пиронков, председател на УС на Камарата на автобусните превозвачи. Според Константинов няма нагласа сред превозвачите за търсене на различна от тази цена, защото проблемът не е цената, проблемът е пътникопотокът, особено в рамките на последната година и половина.
“Българският гражданин в този тежък момент е достатъчно обеднял. Ние трябва да издържим без да увеличаваме цените”, категоричен е Пиронков. Той обаче допълни, че има общини, които години наред не са променяли цените и там могат да се очакват промени за превози на къси разстояния.