Кметовете на Бургас и Поморие – Димитър Николов и Иван Алексиев за пореден път настояха за конкретни стъпки към откриване на нови въздушни маршрути от и до Летище Бургас, както и за привличането на нови авиокомпании, които да оперират в региона. Те представиха и аргументираха исканията си по време на поредна среща с главния изпълнителен директор „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД д-р Франк Кванте и директора на Летище Бургас Георги Чипилски. На нея присъства и Деляна Цонева, председател на Бургаска регионална туристическа камара.
“Ние говорим от името на жителите на Южното Черноморие и местния бизнес, готови сме да помагаме, но разчитаме на по-голяма активност и от страна на концесионера на летището, защото въпреки обещаваните през годините от вас полети през зимата, те не са факт”, казаха двамата кметове.
Димитър Николов припомни, че от 6 години именно по предложение на „Фрапорт“ – оператора на аеропорта, южните морски общини заделят средства от бюджетите си за специален фонд за стимулиране на полети през зимата и преди летния сезон и ги предоставят на „Фрапорт“. По думите му концесионерът не е направил достатъчно тези средства да се инвестират за дофинансиране на зимни полети от и до летище Бургас. Сумата е 200 000 евро. Вече 6 години отделените суми не се оползотворяват от концесионера за привличане на авиокомпании или за маркетинг и таргетиране на пазара.
Общините Бургас и Поморие са изпълнили всички искания на концесионера през годините – съдействие за експресно съгласуване на документация, създаването на специален фонд за стимулиране на полети, предоставянето на рекламни площи и информация, участие в многобройни срещи, но въпреки усилията, ангажиментите към региона остават неизпълнени. Участниците в срещата изразиха несъгласие с политиката на концесионера от бургаското летище да се изпълняват предимно карго полети за сметка на пътническите, защото това няма добавена стойност за региона.
„Очаквам да ни представите план за реализацията на този фонд. Ако решите, че това е най-ефективно, превеждайте ги директно на авиопревозвачите като финансова подкрепа, вложете ги в маркетинг, но очакваме конкретни резултати“, каза Димитър Николов. Представителите на „Фрапорт“ поеха ангажимент да организират среща с авикомпании, за да ги информират за възможностите на съществуващия фонд за подкрепа.
По време на срещата от Бургаска регионална туристическа камара изявиха желание да изготвят база данни кои места за настаняване работят през зимата или могат да отворят през зимата. Според домакините на срещата местният бизнес е гъвкав и може да реагира при всякакви условия. На следваща среща се очаква ръководството на „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ да предложи общи мерки, които да направят Летище Бургас по-използвано извън летния сезон, и тези мерки да се изпълняват в партньорство със заинтересованите местни власти и жители на Бургас и другите южни морски общини.
Няколко дни след разговора стана ясно, че кметът на Поморие Иван Алексиев стартира процедура по преразглеждане на концесията с „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“. Решението на Алексиев е обусловено от факта, че до момента не са предприети никакви конкретни стъпки към откриване на нови въздушни маршрути от и до Летище Бургас и не се полагат достатъчно усилия за привличане на нови авиокомпании, които да оперират в областта.
„Ще съгласувам решението си с представителите на туристическия бранш в общината. Имаме подкрепата на Бургаската регионална туристическа камара, но първо искам да чуя мнението на местните хора. Обмислям да стартираме подписка за прекратяване на концесията, защото не е нормално ние като община да влагаме и заедно с бранша да работим активно за удължаване на сезона, а да не получаваме никакво съдействие от отсрещната страна”, каза Алексиев.
Той се аргументира и с факта, че в обхват от 80 километра оперират два аеропорта – Варна и Бургас, които макар да се стопанисват от един оператор (концесионер) реално са конкурентни. Наличните диаграми показват, че съпоставено с местния аеропорт, варненското летище изпълнява почти наполовина по-малко летни пътнически полети, което налага то да бъде компенсирано и през зимата. По този начин се ощетява Бургаският регион, където се концентрират основно товарните превози, неносещи никаква добавена стойност за местната общност, работеща в сферата на туризма.
„Планирам да организирам и среща с колегите си – кметовете на Южното Черноморие, защото всички ние сме пряко засегнати от това пренебрежително отношение. От години южните морски общини подкрепяме „Фрапорт“, инвестирайки в специален фонд със средства от бюджетите си, но възвращаемост няма”, коментира още кметът на Поморие.