Ивелина Петрова e старши специалист ICT проекти и иновации във Vivacom. Потърсихме я във връзка с дигитализацията на образованието и нуждата от STEM кабинети, теми, които винаги са актуални, особено в навечерието на новата учебна година.
– Дигитализацията на образованието е една от основните теми в обществото ни през последните години. Vivacom има дългогодишен опит в такива технологични решения. Може ли да ни разкажете какво сте правили до момента и как тези услуги подпомагат учебния процес?
– Технологиите са гръбнакът на световната икономика. Те отварят нови възможности във всички сфери на живота и спомагат за високо качеството на живот на гражданите. Vivacom e технологичен партньор, който има готовност и желание да отговори на индивидуалните нужди на различните клиенти.
Ролята на Vivacom като дигитален партньор на училища, университети и детски градини в България е насочена не само към предоставянето на услуги и продукти, а създаване на цялостната дигитална образователна среда.
Работим също като партньор на училищата и детските градини по националните програми, финансирани от министерството на образованието и науката за осигуряване на интернет свързаност, осигуряване на специализирани лаптопи и интерактивни дисплеи за целите на обучението, изграждане на wi-fi мрежа, STEM проекти, видео наблюдение, контрол на достъп и други индивидуални решения. Разработвали сме индивидуални проекти и за големи университети в България.
– Едно от най-актуалните направления в момента е STEM обучението, тъй като то има за цел да повиши интереса на учениците и техните постижения в областта на науките и технологиите, посредством създаването на специализирани кабинети. Какво представляват те и как се прилагат технологиите на практика в тях?
– През месец ноември 2022г. очакваме да стартира за кандидатстване проект на МОН, финансиран по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) в рамките на Стълб 1 “Иновативна България”, Компонент 1 „Образование и умения“. Част от проекта включва създаване на повече от 2240 училищни STEM центъра в цялата страна.
Целта на програмата е да провокира интерес на учениците в областта на природните науки, технологиите, инженерните науки и математиката. STEM средата обединява цялостни решения за физическа и цифрова среда на учене, техническото оборудване на STEM пространството. Включва нови, интересни за децата методи на преподаване и на учене, иновативна и гъвкава организация на учебния процес, съвременно оборудване с подходящи, многофункционални мебели, настилки, осветление, различни визуални решения за работа в групи, обучителна техника, материали по роботика и други практически занимания.
– Как вашата компания може да бъде полезна на училищата, които се насочат в тази посока?
– Участието на Vivacom планираме като партньор на МОН и училищата в България за изграждане на SТЕМ центрове, съвместно с предварително избрани партньори за доставка на специализирано оборудване, софтуер, oбзавеждане, проектиране и консултантска дейност. Допълнителни възможни предложения от Vivacom към всички проекти за целите на STEM са: изграждане на wi-fi мрежа, видео наблюдение, контрол на достъп, Internet, Data SIM с таблети, Cloud, мoниторинг на качеството на въздуха и околната среда в помещения, IoT решения с обучителен характер и управление на средата(осветление, щори, климатици, WIFI и др.).
– Как очаквате да се развият образованието и технологиите в бъдеще?
– Технологии без реализация нямат смисъл. Зависи изцяло от учениците и техните учители колко бързо ще възприемат и наложат новите подходи на обучение и съответно развитието на процеса по обучение с новите технологии.
В България сме на средно към високо ниво на дигитализация за Европа. Ще ви дам пример с Германия, в частност Берлин – по време на uовид пандемията голяма част от училищата там нямаха дистанционно обучение, а родителите сами обучаваха децата си, защото учителите не били готови. За разлика – в България за около месец почти всички училища бяха организирали и обучили учителите да преподават онлайн.
В този смисъл, от нас зависи колко бързо ще поискаме да ползваме новите технологии и възможности за обучение, а те са много и благодарение на STEM центровете ще станат още по възможни при всяко едно училище, независимо дали е в голям град или малко населено място. 3D принтери, виртуална и добавена реалност, различни работилници, изследователски лаборатории, роботика и различни симулатори и други – това е STEM – да виждат учениците какво сами могат да направят и да повярват във възможностите да го направят, което да им помогне да се реализират след това в живота.