“Задължително трябва да се промени туристическата стратегия в пандемията. В момента световна тенденция в туристическата индустрия е добрата материална база да се комбинира с изживяванията. Затова се предлагат комбинирани туристически продукти, които съчетават в себе си природа, забележителности, култура, традиции, кухня. Туристите не ходят някъде просто ей така, само за да почиват, те търсят изживявания, търсят нещо, което го няма в обичайното място, в което живеят. А културата, нашите традиции и храната ни правят различни.”
Това коментира пред “24 часа” министърът на туризма в кабинета на ГЕРБ Николина Ангелкова.
“Друго, за което мисля, че е изключително важно в момента, е проблемът с кадрите. Държавата трябва да влезе в своята роля и да намери начин, ако трябва дори да субсидира пряко всеки нает в туризма за известен период от време, докато се възстанови секторът, за да могат да се задържат и изграждат качествени кадри за сектора. Ако това не се направи, и то веднага, ще бъде много трудно да се намерят квалифицирани кадри, които да работят”, посочи още тя.
“Посетих малки градчета по Южното Черноморие това лято и виждам, че хотелите са препълнени, а има проблем с персонала. Не трябва да си заравяме главата в пясъка и проблемът с кадрите трябва да се решава, независимо кой е на власт. Услугата, която се предлага в този сектор от икономиката, е свързана с хора. Важно е, че има дигитализация и роботизация на много дейности, защото това е бъдещето, но в туризма нещата в крайна сметка опират до хората”, смята Ангелкова.
Според нея, ако пандемията не беше настъпила, през 2020 г. щяхме да се поздравим с достигнати 10 милиона чужди туристи, защото през 2019 г. имахме 9,3 млн., а прогнозите бяха за още 10-процентен ръст през 2020 г.
“Да достигнем 10 милиона туристи, беше една от целите, които си поставихме още през 2015 г., когато изработвахме стратегическата карта за управление на сектора с помощта на екипа на проф. Робърт Каплан от Харвард бизнес скул. Той е един от най-добрите икономисти в света и тази карта е един от документите, които съм следвала в управлението на туризма”, посочи бившата министърка.
“Всички 5 основни мерки въведохме ние, в последния редовен кабинет с премиер Бойко Борисов. Мярката 60 на 40 за заетите, която в туризма бе надградена на 80 на 20; държавната помощ от 35 евро на седалка за туроператори, които ползват чартърни полети, за да се стимулира чуждестранният туристически поток. Тази мярка е предвидено да действа до 2022 г. Държавната помощ за туроператорите започнахме ние, а тя е важна, за да може те да възстановят на клиентите си парите за нереализирани пътувания вследствие на пандемията; задължителното намаление от минимум 50% на цените на чадъри и шезлонги на морските плажове и съответното намаление на концесионните плащания.
Признавам грешката си, че в началото на пандемията сякаш не успях да комуникирам достатъчно бързо с туристически бранш какво прави Министерство на туризма за тях и какво предстои. А аз провеждах десетки разговори на ден и обсъждахме мерките”, споделя още Ангелкова пред изданието.