Бургас започва работа по два проекта, свързани със зелената енергия. И по двата градът ще работи пилотно. Министърът на енергетиката Росен Христов, кметът Димитър Николов и изпълнителния директор на Енергийния системен оператор (ЕСО) Ангелин Цачев инспектираха ремонта на подстанция “Хоризонт” и изпълнението на проекта за внедряване на възобновяеми енергийни източници за отопление и охлаждане чрез използване на геотермална енергия на сградата на детска ясла № 3 в ж.к. „Братя Миладинови“.
Община Бургас е партньор на ЕСО по два пилотни проекта. Те предвиждат изграждането на над 200 електрозарядни станции в страната. Единият е за мрежа от електрозарядни станции за автомобили – над 200 броя в страната, в близост до подстанции. Със съдействието на общините се търсят терени, прилежащи на подстанциите, за да могат тези захранващи места да бъдат оборудвани и да бъдат достъпни за клиентите.
Вторият проект е за зарядни станции за водород, като идеята тук е да има няколко ключови зарядни станции на територията на страната и по граничните пунктове. Това ще позволи тежкотоварни автомобили – камиони и автобуси, да бъдат на водород.
“Отново стартираме в Бургас по местна инициатива, като стремежът ще бъде автобуси по най-натоварените линии не само в града, но и в прилежащия регион, да използват водород. Идеята е приоритетно да бъдем с електрически и водородни автомобили, т.е. да преминем почти изцяло на зелена енергия. Тук ще бъде и пилотната станция за производство на зелен водород. Целта е да затворим цикъла. Току-що планирахме посещение в Осло, за да направим обмяна на опит и да стартираме проекта по последните най-модерни технологии”, каза министър Росен Христов.
Кметът Николов заяви, че общината ще закупи автобуси на водород, които да станат част от мрежата на градския транспорт в морския град.
“Не ни достигат километри в енергия. Именно това компенсира водородът. Обмисляме да кандидатстваме за изпълнението на този проект по норвежката рамкова програма. Знаем, че община Осло успешно е разработила тази технология и използва автобуси на водород за извънградските линии”, каза още кметът на Бургас.
Автопаркът на общинския превозвач е от машини, използващи метан, дизел и електрическа енергия. Според Николов колкото по-малко е използването на автобуси с двигатели с вътрешно горене, толкова по-стабилно икономически и финансово ще бъде дружеството “Бургасбус”.
“Ако включим в този микс и водородно задвижване за извънградските линии, ще бъдем по-сигурни от икономическа гледна точка. В момента правим анализ, за да сме наясно колко автобуси ще бъдат нужни според връзките между населените места в общината и кварталите на града”, разясни кметът на Бургас.