Сдружението на общините получи за съгласуване поредните промени в Закона за водоснабдяването и канализацията. Проектът е достъпен и на портала за обществени консултации: ТУК. Това е петото поред обществено обсъждане, като нееднократно от НСОРБ са давали публикации и становища.
Целта на законопроекта е обединяване на всички обществени отношения, свързани със собствеността, изграждането, управлението и контрола на ВиК системите и съоръженията, статута на Асоциациите по ВиК, както и правомощията и собствеността на ВиК операторите.
В Доклада на министъра на регионалното развитие и благоустройството се посочва, че законопроектът (вариант септември 2024 г.) е изготвен през септември 2022 г. от работна група към МРРБ, като са запазени поставените цели във варианта на законопроект от 2020 г.
Въпреки предоставените от НСОРБ до МРРБ становища по текстовете, се констатира, че в настоящия вариант на ЗВиК не са отразени основни предложения от местната власт:
– Отчитане на правото на различни форми на собственост и даване на гъвкава рамка за стопанисване и експлоатация на ВиК съоръженията, според предвидените в законодателство форми – чрез общински или частни търговски дружества, или чрез публично-частни партньорства и концесия за ползване и услуги.
– Отпадане на задължителното законово окрупняване на обособените територии и запазване правомощията на Общинските съвети като Асоциации по ВиК.
– Регламентиране на плавно и поетапно увеличаване на цената в обособените територии.
– Промяна на необходимия кворум за провеждане на заседанията на Асоциациите по ВиК и мнозинството за вземане на решения.
– Правомощия на Асоциациите по ВиК да приемат, а не само формално да съгласуват Регионални генерални планове за ВиК (Мастер плановете) и Бизнес плановете на ВиК дружествата.
– Разписване на нови норми, свързани с отговорността от страна на ВиК операторите, за поддръжка и обновяване на водоснабдителните и канализационните системи на територията на конкретната обособена територия.