От идната седмица предстои децата от 1. до 4. клас да се върнат в клас при тестване два пъти седмично. То ще се извършва от учители и родители в училищна среда.
Заради многото въпроси в обществото относно организацията на тестването, образователният министър Николай Денков проведе дискусия с Диян Стаматов, директор на столичното 119. училище и председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета в студиото на bTV.
„В понеделник ще има заповед с разписани по точки ясни правила как протича тестването и какво се прави във всяка една ситуация“, каза министър Денков. На въпрос на Диян Стаматов защо тестването не се случва у дома, а трябва да е в училищна среда, проф. Денков отговори, че няма как да се осигури безопасна среда.
„С тази висока заболеваемост и това, че имаме много по-ниско обществено съзнание за отговорността към другите решихме, че тестването трябва да бъде общо усилие между родители и учители, които ще работят като екип, за да тестват децата“, коментира министър Денков.
„Има голямо нежелание сред учителите да участват в този процес. Основата на учителя е образователна и възпитателна, а не да тества. Как ще се справим с колегите, които не искат да участват в тестването?“, попита Стаматов.
По думите на министъра на образованието, това ще бъде разписано в заповедта.
„Ако директорът на училището не може да осигури екипи от родители и учители, които да тестват децата, тогава учениците ще останат в обучение в онлайн среда“, каза проф. Денков. Директорът Стаматов се съгласи, че ситуацията с положителен тест на ученик вече е проиграна. „Обаждаме се на родител, изчакваме да дойде, следва посещение при личния лекар, ПСР тест и ако е положителен – ученикът и целият клас минават в карантина“, каза Стаматов. Според министър Денков, единствените отпадъци, които ще се събират по специален начин, ще бъдат положителните тестове.
От МОН ще разпишат правилата така, че ако има 50% желаещи в един клас да се тестват, то тогава тестваните се връщат обратно в присъствена среда. Останалите деца остават онлайн.