Не предвиждаме промяна на ваканциите, усилията трябва да се насочат към компенсиране на пропуските. Това съобщи в ефира на Би Ти Ви министърът на образованието академик Николай Денков.
“Както и миналата година, ще имаме две седмици за индивидуална работа с малките ученици, както и за работа по групи с деца, които имат специфични проблеми. Това е регламентирано. Всеки учител трябва да направи списък с тези, с които иска да работи”, обясни министърът.
Нашите ученици имат доста по-малко задължителни учебни часове, отколкото техните връстници в Европа, като най-големите са разликите при учениците от първи до шести клас, напомни той.
“Разликата е около 20%. Има и държави, с които разликата е 50%. Това са много големи разлики и трябва да ги имаме предвид. Започнахме да организираме прегледа на учебните програми и на учебниците, но той трябва да върви и с дискусия”, поясни министърът.
Учебната програма трябва да бъде подчинена не на наизустяване, а на способност за извеждане и обработване на информация, заяви академик Денков.
“Да можем да дискутираме, да представим пред другите прочетеното, да правим проекти, с които да защитаваме нашата теза. Това липсва днес, освен в някои от иновативните училища”, отчете той.
Започваме с преглед на учебните програми, защото там има два големи проблема, уточни министърът.
“Единият е, че на много места има твърде много академичен текст с излишни термини. Заради тях не остава време да се говори за по-важните неща- как са свързани тези понятия, какви са концепциите, които трябва да останат в главите на децата и как те да се упражняват, за да изградят собствено мнение и да могат да го защитават в дискусия. Трябва да махнем академичните залитания и да сложим акцента върху по-практическите, по-ежедневните проблеми, за да знаят децата защо учат едно или друго нещо. След това трябва да им дадем време да се упражняват, за да може не само да научат и възпроизведат понятията, а да ги използват за по-сложни разсъждения”, обясни министърът.
Учебните програмите се анализират по няколко линии, обясни Николай Денков.
“Първата стъпка е прегледа им с учители, които са специално подбрани. Освен това сме поръчали на социологическа агенция да направи проучване, в което ще се включат деца, родители и учители, за да посочат какви са специфичните проблеми, с които се сблъскват. Така те ще бъдат по-ясно фокусирани. Третата стъпка е децата да кажат къде се затрудняват най-много. До три месеца трябва да имаме този анализ. След това ще бъдат „почистени“ учебните програми и прегледани учебниците. В този процес ще бъдат включени много хора. Ще използваме лятната ваканция, така че до есента вече да имаме ясна картина как да преодолеем проблемите”, обобщи министърът на образованието.