Веселина Димитрова – старши експерт в Oбщина Казанлък, представи основните възможности за финансиране на общински проекти с европейски средства през настоящия мандат. Това стана по време на въвеждащата среща на общинските ръководства от Югоизточния район за планиране.
Проектите са инструмент за реализиране на политики, а не за тяхното определяне – това е един от първите уроци, които местните администрации научиха през изтеклите два програмни периода. Поради ограничените собствени ресурси за осъществяване на планираните инвестиции, общините разчитат преди всичко на европейско финансиране. Тази практика постепенно обърна посоката на мислене – вместо да се търсят средства за реализиране на добре обмислени, перспективни и необходими на общността проекти, да се насочват усилия към кандидатстване и реализиране на проекти, за които се отпускат средства. Основната вина за това “ад хок” инвестиционно поведение на местните власти имат държавните структури, които повече от 30 години не успяха да се обединят около ясна визия за развитие, достижими цели и конкретни стъпки по пътя към реализиране на приоритетите. Важно е общините да се противопоставят на този процес на спуснато финансиране. Те вече имат опита и капацитета да диктуват инвестиционните приоритети, а не да следват случайните възможности.
“Не всички възможности за финансиране заслужават усилията за кандидатстване”, отбеляза Веселина Димитрова. Според нея състезанието за най-много привлечени средства и осъществени проекти не носи реални ползи за населението. Специфичните нужди на всяка община и потенциалът за поддържане на устойчивост на инвестициите трябва да бъдат основните маркери в стратегическото планиране на общинско ниво.
Европейските проекти са шанс, но крият и сериозни рискове. Европрограмите осигуряват значителни средства за развитие, които общините не могат да осигурят самостоятелно. Тази възможност е съпроводена и с редица рискове и на първо място са финансовите корекции. През годините те се превърнаха в традиция за управляващите органи и се наложиха като трайна практика. “Наказва се всяка грешка, независимо дали е потвърдена като нередност от правоприлагащите, контролните и правораздавателните органи, или не. Стойността на корекцията започва от 5% и стигна до 100% от стойността на проекта. Тенденцията е правилата да стават все по-рестриктивни”, отчита Веселина Димитрова.
“Кабинетно подготвените и финансово надценени проекти се превръщат в бреме за общината, а нерядко – и в медийни сензации”, коментираха участниците в срещата на кметовете и председатели на общински съвети от Югоизточния планов район. Всяка идея за реализация на определен проект изисква публична подкрепа, да обединява осъзнатите нужди на хората от общността. Именно затова ключов момент в подготовката на всеки проект е постигането на консенсус за неговото осъществяване.
Влагането на средства в проектиране и подготовка на строителна документация дава значителна преднина на общините както при кандидатстване за европейско финансиране, така и при нови възможности, предоставени по линия на бюджетната подкрепа.
Всички опитни кметове са убедени, че обучените експерти са най-ценният ресурс за успешното осъществяване на планираните инвестиции.