Oт днес в Европейския съюз официално влиза екологичен стандарт Euro 7. Тази промяна представлява скок в изискванията към производителите на коли. Деница Даверова – предприемач и експерт по електрическа мобилност, заяви пред Bulgaria ON AIR, че през годините евростандартите само надграждат ограниченията за въздействието на автомобилите спрямо околната среда. Euro 6 слага всички коли под една черта. В Euro 7 влиза регулация на твърдите частици, които гумите и спирачните апарати създават. “Триенето не е спирало да съществува. Идеята е за дългосрочен мониторинг”, посочи Даверова. Изискването е автомобилът да отговаря на изискванията в следващите 10 години или 200 хил. км.
“Едно е да създадеш кола, която трябва да бъде страхотна в първите 3 години от гаранцията, съвсем друго е да създадеш страхотен автомобил в следващите 10 години или 200 хил. км”, подчерта тя. Другата промяна е, че тестовете вече се провеждат в много по-топла среда.
Според производители новите изисквания би трябвало да се отразят с между 5 и 15% на цените на автомобилите. Даверова уточни, че много от колите в по-високия клас и електромобилите вече имат голяма част от тези интеграции.
“Такава кола много трудно ще поскъпне заради Euro 7. Най-голямото увеличение ще бъде в базовите и евтини модели. Те в най-малка степен покриват комуникационните изисквания”, поясни предприемачът. Даверова добави, че електромобилите са доста скъпи за масовия потребител, а Euro 7 ще подтикне производителите да произвеждат надеждни във времето коли.
“Ние сме царе на вторичния пазар, а с по-издръжливите батерии се очаква електромобилите ще станат по-достъпни за българите”, стана ясно още от думите на Даверова. “В България зарядната инфраструктура е на много високо ниво. На всеки 50 км имаме зарядна станция”, изтъкна тя. Оказва се проблем липсата на регулации за поставяне на домашни зарядни станции и обществени паркинги за електромобилите. Припомняме, че те могат да се паркират безплатно до 4 часа в София, така се стимулира ползването им в центъра на града.