1435 – това е цифрата за закритите училища у нас от 1991 до 2021 година. От тях 630 са начални, 776 – основни и 29 – средни. Данните изнесоха от Асоциацията на българските села. За сравнение, през същия период учениците в училищната мрежа са намалели от 1 366 927 до 708 628, или с 658 299 ученици.
Днес все повече млади хора желаят да се върнат да живеят на село, но пречка се оказва липсата на работещи детски градини и училища. По тази причина от Асоциацията инициират програма за възраждане на образованието в селата чрез метода “Озарена педагогика”, който поставя акцент не толкова върху материалната училищна база, а върху качествата на учителя.
“В момента съвсем спокойно може да се правят малки детски градини в селата с по една стая, храната да е от обща кухня, прането да се носи в нова обща пералня и родителите да подкрепят поддържането на градината, да поддържат и хигиената”, обяснява идеята Любов Миронова. Методът “Озарена педагогика” надгражда съществуващите системи за обучение, а в основата му стоят няколко идеи. Една от тях е, че децата до 7-годишна възраст трябва да бъдат научени на самостоятелност, че средата, в която се обучават, трябва да щади сетивата им и да бъде без насилие, че трябва да им бъде показвана красотата на природата и че учителят им трябва да бъде еталон.
Тази година започва едногодишен обучителен курс на учители по метода, а голямата цел е завръщането на хората на село. “Обезлюдените райони са най-голямата опасност за нашата национална сигурност”, категорична е Таня Борисова, координатор на Асоциацията на българските села.
Справка показва, че до 1991 г. закриването на общинските училища е в правомощията на окръжните народни съвети. Според сегашната нормативна уредба министърът на образованието и науката открива, преобразува, променя и закрива държавни и общински училища, специализирани обслужващи звена, държавни и общински центрове за специална образователна подкрепа. Това става по писмено предложение на финансиращия орган и със становище от съответното Регионално управление на образованието, след направена проверка. Компетентният орган за вземането на решение за промени в общинската училищна мрежа е общинският съвет, като орган за местно управление.