МОН обмисля въвеждането на интегрален изпит в 7.клас още от догодина. Той ще замени форматите на сегашните национални външни оценявания. Това съобщи министърът на образованието Красимир Вълчев на организирана днес дискусия, посветена на набелязването на мерки за повишаването на интереса по математика и природни науки. За интегрални изпити се говори от години.
„Често се казва, че интегралните изпити ще доведат от увеличение на частните уроци, но според мен ще стане точно обратното – ако направим изпитите по-практически, тип PISA, частните уроци ще станат по-нерентабилни. Ако в тестовете има една задача по физика и астрономия, една по химия и една по биология, ще бъде ли оправдано да се ходи на уроци по всички предмети“, коментира Вълчев.
Като друга мярка за увеличаване на интереса към природните науки той посочи увеличаване на часовете по тези предмети в осми и девети клас. Сега в някои профилирани гимназии с разширено изучаване на чужд език в 8. клас, изобщо не се учели природни науки.
Министърът очерта няколко системни грешки – прекалено амбициозни учебни програми и препускане през материала, натрупване на пропуски и дефицити и демотивация.
Проблемът е виден в оценяването по природни науки, направено за целия випуск деветокласници през октомври – средният успех по химия е 3,10.
Сред останалите мерки, които бяха представени на дискусията и които МОН ще обсъжда, са даване на възможност на училищата, не само на математическите гимназии, да разкриват математически паралелки, възможност за разделяне на учениците на групи при провеждане на лабораторни упражнения, както и по-високо диференцирано възнаграждение на учителите по математика, които в момента са недостатъчни за нуждите на системата.
По отношение на въвеждането на задължителна матура по математика, министър Вълчев успокои, че това няма да стане преди промяна на учебните програми. Водят се разговори с техническите университети за обвързване на приема със задължителната матура по математика и физика. Промяна вече бе направена по отношение на икономическите специалности.
МОН ще предложи занапред интензивно изучаване на чужд език да има само там, където ще се учат и предмети на чуждия език.