С началото на новата учебна година отново става атуален въпросът за изпитите след 4., 7. и 10. клас. МОН публикува моделите на националното външно оценяване (НВО).
4. клас
НВО по математика в 4. клас ще проверява математическата компетентност на учениците, свързана със: знания за числата и за принципа на образуване на редицата на естествените числа; умения за смятане – събиране, изваждане, умножение и деление; умения за намиране на неизвестно число; знания за мерни единици и умения за действия с еднородни именувани числа; умения за намиране обиколка на геометрична фигура и на лице на правоъгълник/ квадрат; умения за описване на ситуации от реалния свят с математически модели; умения за логическо и пространствено мислене; умения за разчитане на информация, представена в различен вид – таблица, графика, инфограма и др.
Тестът по математика за НВО съдържа 25 задачи. Решаването предполага записване на отговорите на тестовите задачи в отделна бланка. Времетраенето е 60 минути, а за учениците със специални образователни потребности e до 30 минути над определеното време.
Тук промените са свързани с това, че тестът отново ще съдържа 25 задачи, но с различен брой от различните типове. Досега децата имаха 18 задачи с избираем отговор; 5 задачи с кратък свободен отговор; 1 задача с разширен свободен отговор и 1 текстова задача с 3 разширени свободни отговори (с три подусловия). През 2024/25 г. задачите с избираем отговор се намаляват до 16, задачи с кратък свободен отговор – до 4, задачите с разширен свободен отговор се увеличават от 1 на 4 бр., а задачата с разширен свободен отговор, съдържаща три подусловия остава една.
Подборът на учебното съдържание, проверявано през учебната 2024 – 2025 година, се основава на очаквани резултати от обучението по математика в следните области на
компетентност. Ще има задачи с избираем отговор, с кратък свободен отговор, с разширен свободен отговор, с разширен свободен отговор, съдържаща три подусловия. Оценяването се осъществява по предварително утвърдени критерии, като всяка задача се оценява с брой точки, определен според трудността й. Индивидуалният резултат от теста се образува като сбор от получения брой точки за всички задачи. Максималният брой точки от изпита е 100 т.
Тестът по БЕЛ за НВО съдържа 25 задачи с избираем и със свободен отговор. Решаването на теста предполага записване на отговорите на тестовите задачи върху отделна бланка.
Задачите включват: езикови, литературни, речева задача с творчески характер. С езиковите задачи се проверява владеенето на книжовните норми, които са базови за езиковата култура, а с литературните задачи – уменията за четене с разбиране. Речевата задача е с творчески характер и предполага създаване на кратък текст (от 3 до 7 изречения) с помощта на словесна и/или визуална опора.
Най-голямата промяна тук е премахването на диктовката и замяната й с текст за редактиране и откриване на правописни грешки. Според МОН този похват традиционно се използва в обучението в началния етап, като с него ще се разнообразят типовете задачи. Отново ще се постигат целите за проверка на базовата
Времето за решаване на теста е 60 минути, а за учениците със специални образователни потребности e до 30 минути над определеното време. Подборът на учебното съдържание, проверявано през учебната 2024 – 2025 година, се основава на очаквани резултати от обучението по български език и литература от областите на компетентност, определени с Държавния образователен стандарт за общообразователната подготовка – езикови, комуникативноречеви, социокултурни, литературни и комуникативни компетентности.
Оценяването се осъществява по критерии, като всяка тестова задача носи брой точки, съобразен с познавателното равнище, спецификата и трудността ѝ. Максималният брой точки от изпита е 100 т.
7. клас
Тук не се задава нищо ново. От МОН са заявявали единствено ангажимент да увеличават практическите задачи, измерващи уменията на учениците, а не наизустените от тях знания. Резултатите от НВО по български език и литература като балообразуващ елемент при приемането на ученици в VIII клас.
Системата от задачи по български език се определя от задължителното учебно съдържание, включено в учебните програми от 5. до 7. клас, като се прилагат знанията и уменията, придобити в обучението до VII клас включително. Изпитът от НВО е писмен. Равнището на компетентностите на седмокласниците се проверява чрез тест с общо 26 задачи. Времетраенето при първата част е 75 минути, при втората част – 90 мин.
Включват се 18 задачи със структуриран отговор с четири възможности за отговор, от които само един е правилен; 6 задачи с кратък свободен отговор; 1 задача с разширен свободен отговор; 1 задача за създаване на текст. Оценяването се осъществява по критерии, като всяка тестова задача носи брой точки, съобразен с познавателното равнище, спецификата и трудността й. Максималният брой точки от изпита е 100 т.
Системата от задачи по математика се определя от задължителното учебно съдържание, включено в учебните програми от 5. до 7. клас, като се прилагат знанията и уменията, придобити в обучението. Изпитът е писмен. Равнището на компетентностите на седмокласниците се проверява чрез тест с общо 23 задачи. Времетраене на първа част е 75 минути, на втората част – 90 мин.
Включват се 20 задачи, които са със структуриран отговор с четири възможности за отговор, от които само един е правилен; 3 задачи със свободен отговор – учениците трябва да опишат и да аргументират изпълнението на определена математическа задача с аналитико-синтетичен характер. Оценяването се осъществява по критерии, като всяка тестова задача носи брой точки, съобразен с познавателното равнище, спецификата и трудността й. Оценките от националното външно оценяване се изразяват само с количествени показатели – в брой точки, без да се приравняват към оценки. Максималният брой точки от изпита е 100 т.
10. клас
Без изненади ще са и изпитите по български и по математика и за десетокласниците.
Системата от задачи по български език цели установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати, определени в ДОС за общообразователна подготовка за
първия гимназиален етап и в учебните програми за 8., за 9. и за 10. клас.
Равнището на компетентностите се проверява писмено чрез тест с общо 21 задачи. Времетраенето е 90 минути (два слети учебни часа), а за учениците със специални образователни потребности – до 30 минути над определеното време. Има 13 задачи с избираем отговор, 5 задачи с кратък свободен отговор, 1 задача за редактиране, 1 задача с разширен свободен отговор (формулиране на теза или на антитеза), 1 задача за създаване на текст (резюме, заявление или CV).
Оценяването се осъществява по критерии, като всяка тестова задача носи брой точки, съобразен с познавателното равнище, спецификата и трудността й. Максималният брой точки от изпита е 100 т.
Системата от задачи по математика се определя от задължителното учебно съдържание съгласно утвърдените учебни програми по математика от 8. до 10. клас, като се прилагат знанията и уменията. Изпитът е писмен. Равнището на компетентностите се проверява писмено чрез тест с общо 17 задачи. Времетраенето е 90 минути (два слети учебни часа).
Включват се 15 задачи с избираем отговор, с четири възможни отговора, от които точно един е правилният; 2 задачи с разширен свободен отговор, за решаването на които ученикът представя в писмен вид необходимите обосновки.
Равнището на компетентностите по ИТ се проверява писмено чрез тест с общо 21 задачи, а времетраенето е 90 минути. Системата от задачи по информационни технологии се определя от задължителното учебно съдържание съгласно утвърдените учебни програми по информационни технологии от 8. до 10. клас.
Има два модула. Първият е тест с 20 задачи, от които: 10 задачи с избираем отговор, с четири възможни отговора, от които точно един е верен; 5 задачи с избираем отговор, с четири възможни отговора, от които два са верни; 5 задачи със свободен отговор, а вторият модул е практическа задача.
Оценяването се осъществява по стандартизирани критерии, като всяка задача се оценява с брой точки, който съответства на спецификата, трудността и логиката на решението на задачата.
Резултатът от НВО по ИТ за измерване на дигитални компетентности в края на 10. клас се вписва в удостоверението за завършен първи гимназиален етап и при условие че ученикът е получил минимум 50% от максималния брой точки на изпита, се записва и постигнатото ниво в съответствие с Европейската референтна рамка за дигиталните компетентности.