Превозните средства между 3,5 т и 12 т от 1 юли да плащат между 2 и 7 стотинки на километър за преминаване през второкласните пътища. В момента второкласната пътна мрежа е включена в обхвата на тол системата, но ставката за нея е нула стотинки на километър. Предложението за промени в Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа, направи вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов.
По думите му платената пътна мрежа няма да се разширява, тъй като и в момента тя обхваща второкласните пътища, но за тях не се заплаща нищо.
Предлаганите промени са направени по ценовия модел, изработен от Световната банка и са съгласувани от Европейската комисия, допълни той.
“Знам, че няма да харесате предложенията ми и можех да си спестя тези главоболия просто като не предприемам нищо и като продължаваме да возим за нула стотинки по второкласната мрежа, както направиха всички мои предшественици, но това няма да реши проблемите на инфраструктурата, а те ще се задълбочат”, обясни Гроздан Караджов.
По думите му намерението на правителството е да вложи тази година 2,6 млрд. лева в подобряване на пътната мрежа у нас. Министърът представи подробни разчети за тарифите.
От своя страна представители на превозвачите изразиха несъгласие с предложените промени. Йордан Арабаджиев от Съюза международните превозвачи посочи, че по негови сметки увеличението на разходите за тол такси е от 2 до 3 пъти.
“Няма друга държава, в която от винетки да се събират повече пари, отколкото от тол такси, и не може шофьорите на леки коли да внасят 64 на сто от общия приход, а товарните коли да внасят останалите 36 процента”, отвърна министър Караджов.
Според него този, който допринася повече за разрушаването на пътната настилка, трябва да плаща повече.
След края на общественото обсъждане от Министерството на регионалното развитие и благоустройството ще обявят всички подробности около планираните от 1 юли промени в тол системата.