Министерството на електронното управление и Столичната община представиха съвместния си проект “Облачни е-услуги за администрацията”. Той създава единна система, която дигитализира управлението на административни процеси от администрациите. Основната цел на проекта е автоматизация на работните процеси в администрацията, което ще доведе до по-бързо обслужване, проследимост и значително повишаване на административните капацитети. Проектът се финансира от Оперативна програма “Добро управление”.
Автоматизират се работни процеси, свързани с изпълнение на функции в централната администрация и процеси, свързани с предоставянето на административни услуги от общинските администрации. По този начин различни отдели и областни и общински администрации ще могат да си комуникират автоматизирано, бързо и ефективно. Ползите от иновативната система за гражданите ще доведат до оптимизация на работните процеси, повишаване ефективността на администрацията, а оттам и увеличаване на потребителската удовлетвореност.
За самите администрации системата ще намали чувствително разходите за разработване, поддържане и актуализиране на собствени решения за автоматизирани работни процеси, както и ще осигури оперативна съвместимост при взаимодействие между звената в една администрация. Допълнително е осигурено и ново ниво на мобилност и сигурност, което ще позволи възможност за отдалечен достъп до платформата за автоматизация, която ще функционира върху Държавния хибриден частен облак (ДХЧО).
Пилотно проектът се изпълнява между МЕУ, Столична община (голяма община), Велико Търново (средна по големина община) и Челопеч (малка община), които ще имат възможност да повишат ефективността на администрацията и уеднаквят начина, по който администрациите изпълняват дейности в конкретната област, както и да осигури оперативна съвместимост и да се подобри комуникацията администрация – гражданин – бизнес.
В рамките на дейността беше извършен анализ на работните процеси в Столична община и две общини в различен мащаб – Велико Търново и Челопеч, свързани с предоставянето на минимум 50 общински административни услуги и конфигурирани персонализирани пакети за администрациите на трите града. Това ще послужи за създаването на модели за автоматизация на различните по големина общини в България, за да може автоматизацията на административните процеси да се разпространи из цяла България и да се реализира по устойчив начин.
Това е иновация, която се осъществява за първи път в Европа. Чрез реализацията ще се постигне максимално ускоряване на административното обслужване първо в София, а оттам и в цялата страна. Гражданите първо на трите общини ще могат да подават електронните заявления в обновения електронен портал на МЕУ, след което системата ще подготвя автоматично всички налични проверки и справки за администратора, а за него ще остане само да валидира резултата услугата с електронен подпис.
Зададен е модел с определено време от 1 час за подпис от длъжностните лица в централната и районни администрации на СО. В резултат на това гражданите на столицата ще могат да получават резултата от 50-те електронни услуги в рамките на час след заявяването им през портала на МЕУ. След края на проекта СО ще предостави платформата за споделено ползване чрез директна интеграция от МЕУ и от други общини в общата държавна инфраструктура за електронно управление.”