Пандемията от коронавирус изправи пред предизвикателства не само гражданите, но и редица компании и сектори в българската икономика. Невъзможността на цели икономически браншове да работят на пълни обороти в продължение на месеци доведе до верижна реакция и покачване на междуфирмената задлъжнялост в цялата икономика на страната. Това коментира пред Kmeta.bg икономистът Владислав Иванов.
Междуфирмените вземания, възложени за събиране на професионални агенции са нараснали с близо 20% за година и надхвърлят 12 млн. лева през 2021 г. Данните обаче не са окончателни, тъй като за тенденцията допринася и по-скъпия газ, заради който се вдигнаха цените на стоки и услуги. “Това означава, че цифрите извън официалната статистика за дълговете между фирмите са по-големи”, уточнява Иванов.
Има няколко практически мерки, които могат да приложат малките и средни компании, за да ограничат обема несъбрани вземания от свои клиенти.
“На първо място това включва предварително проучване на клиентите и на тяхната платежоспособност, изрядна документация по сделките, както и периодичен мониторинг на клиентите в хода на партньорството. Важно е да отбележим, че обикновена проверка на компанията в интернет не е достатъчна в подобни случаи. Препоръчително е да се сдобием с кредитен отчет на компанията”, съветва експертът.
Трябва да има и добро управление на сроковете за плащане, като е препоръчително те да са в разумни граници, предприемане на навременни мерки, а не отлагане на плащаниято до безкрай, както и използване на експертния опит на специалистите.
“Фирмите трябва да внимават, защото забавените плащания от клиенти засягат финансовото здраве на компаниите – основните негативни последици от тях са намаляване на печалбите, по-високи разходи за лихви и намалена ликвидност”, коментира още Владислав Иванов.