Германците трескаво изкупуват олио и брашно. Търсенето е нараснало с 200% – гласят официалните данни, а в повечето магазини дефицитните стоки просто ги няма, пише “Дойче Веле”. Запасяването с насъщни хранителни продукти тече вече от дни, а магазините така и не могат да заредят опразнените рафтове за олио, брашно и какво ли не още. Една от най-големите вериги ALDI официално обяви, че от понеделник вдига цените на редица продукти – масло, месо, колбаси.
Социологът професор Армин Насехи от университета “Лудвиг-Максимилиан” в Мюнхен има обяснение за изкупуването на основните продукти: “Извънредните ситуации ни напрягат, карат ни да се страхуваме. Ние се опитваме да контролираме ситуацията и чрез запасяването симулираме дееспособност”. Освен това хората са податливи на влияние: “Когато изведнъж всички започват да купуват олио, си мисля, че и аз трябва да купя”.
В резултат колективното поведение води до изкуствен дефицит на определени стоки, а оттам нататък този ефект се задълбочава все повече. Професорът подчертава, че актуалните покупки на определени продукти не са рационални: “Все пак сме доста далеч от извънредна ситуация. А ако се стигне дотам, би било по-смислено да се складират други неща, не точно олио”.