8 регионални дружества предвиждат увеличение под 10% на цените на ВиК услугите от догодина. Те се намират в областите Кюстендил, Шумен, Перник, София – област, Силистра, Стара Загора, Варна и Плевен. За 6 дружества планираното увеличение е с над 20% спрямо сега действащите цени – в областите Сливен, Видин, Габрово, Враца, Хасково и Ловеч, стана ясно след заседание на КЕВР.
Омбудсманът възрази срещу повишаването на цените, което ще засегне повече от 30 населени места в страната. Общественият защитник дава и конкретни примери, където увеличението надхвърля посочените 15%, а данните се разминават с тези на КЕВР – в Берковица ВиК услугите скачат с 80%, в Сливен с над 40%, в Сапарева баня с над 37%, във Видин с над 28%, Габрово с над 20%, Добрич с над 16%.
В становището си омбудсманът подчертава, че най-висока комплексна цена на водата е предложена за ВиК Разград – 6,08 лв./куб. м, като при други ВиК оператори (Силистра, Варна, Шумен, Смолян, Търговище) цената се вдига и става над 5 лв./куб. м.
Диана Ковачева обръща сериозно внимание, че тези цени не са окончателни и домакинствата тепърва ще са принудени да отделят все повече средства, за да могат да плащат сметките си за вода, защото към това увеличение предстои да се прибави и инфлацията за ноември 2023 г.
В институцията на омбудсмана през 2023 г. значително са се увеличили жалбите във връзка с лошото качество на ВиК услуги – често и продължително спиране на водата, неспазване на обявените периоди на въведени режими на водоподаване, неотстраняване на аварии в срок, лошо качество на водата след продължително спиране, слабо налягане и др. А от годишния доклад за ВиК сектора на КЕВР за миналата година става ясно, че увеличението на общите загуби във водоснабдителната система е с над 61 на сто.
Според Диана Ковачева предложеният механизъм за определяне и изменения на цените на ВиК услугите, разработен от КЕВР през 2015 г., в сила от 2016 г., единствено постига значително повишение на цените на ВиК услугите, което обаче не се отразява в подобряване качеството на предоставянето им. Омбудсманът е категорична, че проблемите във ВиК сектора трайно не се решават и с всяка измината година се задълбочават, което налага да се помисли за анализ и промяна в ценообразуването на ВиК услугите, в т.ч. и относно социалната поносимост.