Петър Савов и Иван Милев оглавяват от години добричката компания К2. За толкова време срещат по пътя си не една и две трудности. Но опитът и оптимизмът не спират да ги извеждат на правилния път във взимането на решения и преодоляването на препятствия. “Фабрика без хора не може”, категоричен е Иван, който наследява семейния бизнес от баща си и се връща в България след края на обучението си в Англия, където завършва “Бизнес науки и икономика”.
Екипът на К2 се разширява постоянно, затова за двамата съдружници е много важно хората, които наемат да имат желание да работят. Да ги обучат на всичко – е печеливша стратегия на компанията от години. Това е начинът, с който двамата се справят с все по-нарастващия глад за кадри в мебелния бранш, те не търсят специализирани хора, а на място ги учат – от операторите на машини до мениджърите. Засега не мислят да внасят кадри от чужбина, а да продължат да полагат усилия за развитието на българския трудов пазар.
Двамата се опитват да привличат постоянно и млади хора, да им покажат предизвикателствата при работата с машини. Всеки петък идват ученици, в момента са петима на стаж.
“Това, което ни харесва, го работим, затова всяка година се развиваме и надграждаме постигнатото”, гордее се Петър. Сред последните инвестиции на компанията са цифрово-програмни машини. За тях им трябват специалисти, които умеят да работят с компютър, да разбират от техника, всичко останало се усвоява в движение. “Машините трябва да услесняват хората в дейността им”, казва още Иван, който работи още от ученик в семейната компания.
През годините фирмата им е успяла да обзаведе с мебели хотели в Израел, Франция, Австрия, Германия, Великобритания и др. Ковид обаче променя нещата и в момента бизнесът е концентриран основно върху българския пазар. Туризмът в региона е в разцвета си – строят се нови хотели, стари се реновират. Фирмата прави и новите гишета на Летище Варна, за които има нови изисквания след влизането ни в Шенген.
Имат и поръчки за болници, общежития и други обществени сгради. Основният фокус на дейността им е върху производството, нямат собствени дизайнери, наемат мебелни конструктори. Не планират собствена марка, гордеят се, че правят малко неща, но качествено, а ценово са ефективни. Всеки ден от фабриката им излиза по един тир със стока. Казват, че ключът към успеха е развитието стъпка по стъпка, затова не взимат прибързани решения и градят без надежда, а с конкретни срокове и планове.
Двамата съдружници са на мнение, че в Европа се работи по-структурирано, за да се избегнат грешки, докато у нас – все още е хаотично. Сред най-големите им проблеми е сивият сектор, където не се плащат данъци и ги спъва в това да са конкурентноспособни.
Фирмата задоволява енергийните си нужди със собствени солари, като в бъдеще планира и закупуването на батерии, за да може да съхранява ток и да продава излишъка.