Тази година в общественото пространство активно се дискутират идеи за отпадане на национални външни оценявания за учениците в различни етапи на обучение. Предимно полюсните мнения към този въпрос обаче не адресират достатъчно активно по-големите въпроси, свързани с изпитните формати – какво е очакването ни към техния смисъл и какво оценяват всъщност? Досегашният формат на националните външни оценявания и матурите измерва най-вече предметното знание на учениците.Това се казва в коментар на сдружение „Образование България 2030“ за Kmeta.bg.
Според сдружението през годините това допринесе да се развият някои дефекти в образователната система, като: необходимостта от провеждане на частни уроци за учениците, фокусиране на обучението върху подготовката на учениците за изпитите, а не върху развитието на ценни за реализацията им компетентности и други.
От „Образование България 2030“ припомнят, че с влизането в сила на Закона за предучилищно и училищно образование през 2016 г. стартира процес на реформа към компетентностен подход в образованието и че този подход трябва да се отрази върху формата на националните външни оценявания и матурите.
Така през 2020 г. Министерството на образованието и науката предложи нов формат на тези оценявания. Предложението на Министерството е от учебната 2022/2023 г. учениците в 4, 7 и 10 клас да държат интегриран изпит в тестови формат по хуманитарни и по природни науки. Изпитът по хуманитарни науки ще оценява компетентностите на учениците по български език и литература и по обществените науки. Този по природни науки ще обединява математика и учебни предмети като химия, физика и биология.
Как ще въздейства тази промяна върху системата?
Въвеждането на интегриран формат на националните външни оценявания е дългоочаквана и положителна стъпка за редица представители на заинтересованите страни. Ползата от използването на такъв подход за оценяване на резултатите на учениците е добре обоснована от научни и експертни организации в световен мащаб. Този формат в много по-голяма степен отговаря на потребностите на бизнеса за квалификацията и уменията на неговите служители.
Ефективното разработване и провеждане на подобен формат обаче изисква образователната система да е добре подготвена. За да се проведе интегриран изпит, учебните програми трябва да дефинират очакваните резултати от обучението на учениците чрез ключовите компетентности и компетентностния подход. А учителите да могат да преподават чрез методи, които се базират на интегрирането на знания и умения от различни дисциплини. Това означава цялостният модел на преподаване, подготовка на учителите, взаимодействието им в училище, както и на класно-урочната система, която познаваме досега, да бъде променен, смятат от сдружението.