В Америка последният петък на ноември е известен като прословутия “Черен петък”. Тогава търговците правят главозамайващи намаления на цените на стоките, а безкрайни опашки от купувачи се образуват в магазините. В онлайн пространството също има бум на евтини продукти, а клиентите отново са хиляди. У нас целият месец е под знака на черния цвят. По-изгодни оферти вече се наблюдават в редица обекти. Но дали цените не са изкуствено завишени преди това? За какво да внимаваме по време на кампанията и как да разпознаем стоките-менте – Kmeta.bg разговаря с Димитър Маргаритов от Комисията за защита на потребителите (КЗП).
– В началото на кампанията “Черен петък” сме. Мнозина вече са си набелязали определени стоки на преференциални цени. Преди, обаче, да се втурнем да харчим парите си – на какво трябва да обърнем внимание и за какво да внимаваме?
– Да започнем с онлайн търговията. Това, на което искаме да обърнем внимание е, че е добре потребителите да проверят, преди да закупят стока от определен интернет сайт, дали търговецът е предоставил в достатъчна степен информация относно самоличността си, данни за контакт, правото на потребителя да се откаже от договора. Тази проверка би могла да спести възникване на последващи проблеми, като пример – впоследствие потребителят да установи, че на интернет страницата не е предоставен адрес и той на практика няма къде да върне стоката, в случай че иска да се откаже от договора. Потребителите следва да бъдат предпазливи, избирайки на кого да се доверят и от кого да закупят желаната стока, примерно наличието на нереално големи намаления, може да бъде сигнал за потребителите да не се предоверяват. Добре е да потърсят информация в интернет пространството, особено, ако търговецът е нов и непознат, и да не се доверят прекалено на примамливите оферти. В случай че изпитват съмнения, могат да изберат наложения платеж като начин на плащане, също да прегледат стоката пред куриера и тогава да я приемат. Важно е също комуникацията с търговеца да бъде писмена.
– Мярката, касаеща задължителния зелен сертификат в търговските физически обекти променя ли предпочитанията на хората от къде да пазаруват?
– Като цяло, а и преди пандемията, се наблюдава засилване интереса към онлайн пазаруването. Не можем категорично да кажем, че масово хората пазарува само от интернет, заради изискването за наличие на зелен сертификат.
– Кои са най-търсените стоки по време на кампанията тази година?
– Кампанията е в началото си, като се очаква скоро и най-големите търговци на пазара да се включат със своите предложения. След преминаване на кампанията, вече ще имаме яснота какви са били предпочитанията на потребителите. През предходни години основно търсени са били големи и малки електроуреди, дрехи, козметика, стоки за бита.
– Как да пазаруваме най-изгодно?
– Съветваме потребителите, що се касае за онлайн пазаруването, да обръщат внимание на информацията, която им предоставя търговеца – за самоличността си, за условията на промоциите, сроковете и стойността на доставката. Да бъдат внимателни, избирайки необходимите им стоки, и да преценяват риска от закупуване на некачествена, но много евтина стока.
– Говорейки за качество, как можем да различим стоките-менте?
– Потребителите следва да са внимателни особено по отношение на обявени прекомерно големи отстъпки или цени на стоки, за които от обща култура знаем, че са във високия ценови клас и не е реално да очакваме да ги получим за цена много по-ниска от обичайната им.
– Колко нарушения сте установили до момента?
– Към момента по отношение на “Черен петък” не са установени нарушения от страна на експерти на КЗП. Ние извършваме, както всяка година, проверки във връзка с очакваната кампания, проследяваме цените на стоки от някои от най-големите онлайн търговци, също следим и за информацията, която се предоставя по отношение условията на офертите, сроковете за доставка и др. През предходните две години са извършени 971 проверки, като в 3% от тях са установени нарушения.