В Международния ден на гражданската авиация решихме да ви запознаем с работата на ръководителите на полети . Много хора нямат представа колко труд и дисциплина се крият зад тази отговорна професия.
Пилотът в самолета, естествено е най – важният човек за осъществяването на един полет, но неговата работа изцяло зависи от комуникацията му с ръководителите на полети, които контролират целия въздушен трафик от земята. Около 1500 самолета на ден прелитат само през българското въздушно пространство, преди пандемията броят им достигаше до 2000.
За да могат успешно да се справят с управлението му, ръководителите на полети трябва да притежават специфични физически и психологически характеристики, както и солидни познания. Подборът им започва с цялостен медицински преглед и изследвания, които да установят физическата им пригодност. Всяка държава има определени критерии – в Европа тези правила са унифицирани от ЕС. Следва психологически тест и определяне на пространствената им ориентация. Те трябва да разбират от въздушна навигация, от метеорология, аеродинамика, устройство на въздухоплавателните средства. Трябва да познават своята зона на отговорност и техническите средства, с които работят. Обучението им се състои от няколко етапа -теоретичен, практически със специален тренажор и обучение на самото работно място от правоспособен инструктор. След всеки от тях полагат изпит.
Хората, отговарящи за безопасността на въздушното движение трябва да могат да работят добре в екип, под стрес и напрежение – да взимат адекватни решения без да се влияят от емоциите си, да имат равен и спокоен глас. Необходимо е да притежават добро ниво на владеене на английски език и при постъпването си на обучение да не са навършили 30 – годишна възраст. Ръководителите на полети са “вечните ученици” – непрекъснато се налага да осъвременяват своите знания и да придобиват нови, тъй като професията им е много динамична- сменят се характеристиките на въздушното пространство и се появяват се нови типове самолети. Затова задължително опресняват знанията си поне веднъж в годината. РП -тата не трябва да допускат сближаване на самолетите един с друг или с препятствия по земната повърхност. Те трябва да проявят голяма концентрация и способност да управляват трафика, както и да работят с по – нови и сложни системи за управление на полетите, тъй като се увеличават и изискванията към безопасността и точността. Увеличава се също броят и разнообразието на обектите, които летят във въздушното пространство – големи и малки самолети, балони, дронове. Повишава се броят на военните въздухоплавателни средства. В последните години и времето играе все по- голяма роля при управлението на въздушното движение, тъй като бурите и ветровете влияят отрицателно на полетите.
За съжаление обаче не са много хората, които успяват да преминат ситото. Ръководителите на полети трябва да могат да се справят със сериозния стрес и напрежение, на които са подложени, за да са ефективни при следващото си дежурство. Това е една професия за смели мъже и жени, които знаят своята отговорност, познават предизвикателствата и гледат напред в бъдещето!