Kmeta.bg
Няма резултат
Виж всички резултати
четвъртък, 22 май, 2025
  • Вход
  • Гледна точка
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Кмет на годината 2024
Всички новини
Kmeta.bg
  • Гледна точка
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Кмет на годината 2024
Няма резултат
Виж всички резултати
Kmeta.bg
Няма резултат
Виж всички резултати
Всички новини

Уловката “текущ ремонт” при обновяването на тротоарите в София

Нина Александрова от Нина Александрова
август 25, 2023
в Проекти
Време за четене: ~ 1 мин.
12 0
0
img 5752 1024x576 1
13
СПОДЕЛЯНИЯ
Сподели във Facebook

Създаването на привлекателна градска среда е задача на управниците на всеки град, в който качеството на живот на гражданите е поставено на първо място. Това включва и създаване на условия за движение на пешеходци, което се разглежда не само като преминаване през конкретно място, а като възможност за създаване на приятно преживяване.

През последните години Столичната община показва разбиране към необходимостта от обновяване на пешеходните пространства. През 2020 г. бе приета Наредба за градската среда в София. В нейното създаване съществен принос имаха и членове на “Екипът на София”. Като част от Наредбата през 2022 г. бе приет и Стандарт за настилките. В него са заложени размери и вид на настилките, начин на нареждане, стандарти на материалите, но и принципи за съвременен дизайн и достъпност на средата. Стандартът би трябвало да служи като отправна точка при създаването на пешеходна инфраструктура или ремонт на вече съществуваща.

През 2022 г. София изтегли 100 млн. лева заем от Европейската инвестиционна банка, който да се използва за обновяване на тротоарните настилки. Сумата не е малка, но не е и достатъчна, за да се обхване целия град. Това налага приоритизация на местата, които да бъдат обновени, а изразходването на публичните средства да е с възможно най-голям ефект за гражданите.

На всеки един от нас му се е случвало да вижда подменена настилка на тротоар, но с останали пет-шест, а и понякога повече шахти. Това се случва, защото масово се практикува т. нар. “текущ ремонт”. Съгласно Закона за устройство на територията при текущ ремонт не са необходими проект, съгласуване с експлоатационните дружества или разрешение за строеж. Тази практика води до обикновена замяна на амортизиран стар паваж или плочки с нов. В този случай подобрението в градската среда е само повърхностно.

img 5751 1024x576 1По-дългият път се нарича “основен ремонт”. При такъв вид ремонт се обновява не само настилката, но и подземната инфраструктура. Така става възможно изграждането на общ колектор под тротоара, в който да бъдат организирани различни инженерни мрежи – кабели за електричество и за данни, водопровод, газопровод и други. По този начин освен, че се обновява инфраструктурата, се намаляват и шахтите. Основният ремонт изисква всичко това, което не е нужно за текущия – изготвяне на проект, съгласуване и разрешително за строеж. Това обаче е и по-дългият и по-скъп път.

Друг основен проблем с улиците и тротоарите в града е свързан с действащата улична регулация. Немалко хора свързват думата “регулация” с границите на имота си. Но това е само част от картинката. Освен дворищната, съществува и терминът “улична регулация”. Тя определя габаритите на тротоарите и на автомобилното платно.

Въвеждането на еднопосочно движение в много софийски квартали намалява необходимата ширина на автомобилното платно и прави възможно разширяването на пешеходното платно – тротоара. За да може обаче да бъде реализирана такава трансформация, е необходимо да бъде изменена уличната регулация. Това отново е процедура, която отнема време, както и е повод на чести жалби. Изменението на уличната регулация би могло да допринесе за увеличаване на площта на тротоара, което няма да е за сметка на паркирането или проходимостта на улицата.

“Също, както споменатият “основен ремонт”, това е процедура, която отнема време и затова е непопулярна, а може да допринесе за увеличаване на площта на тротоара, като същото няма да е за сметка на паркирането или проходимостта на улицата”, обясняват експерти от “Екипът на София”.

В действащата Наредба за планиране и проектиране на комуникационно-транспортната система на урбанизираните територии са предложени различни решения, които са относими към много еднопосочни вътрешноквартални улици в града. Реализирането на тези решения би променило облика на улицата и пространството, с което разполагат пешеходците. Бавната процедура обаче е спирачка за тяхното прилагане.

Тагове: общинаСофиятоптротоари
Предишна Статия

Дигитализирана фабрика? Реалност и у нас

Следваща Статия

Несебър запазва статуса си на световна ценност

Свързани Статии

Белослав с нова сграда на полицията
Проекти

Белослав с нова сграда на полицията

май 21, 2025
104
Несебър въвежда нова иновативна услуга
Проекти

Несебър въвежда нова иновативна услуга

май 21, 2025
111
Лом възражда киното с иновативен проект
Проекти

Лом възражда киното с иновативен проект

май 20, 2025
108
Пловдив ще реновира емблематичното кино “Космос”
Проекти

Пловдив ще реновира емблематичното кино “Космос”

май 12, 2025
109
Ветово прави зелена зона за отдих и туризъм край бившите рибарници
Проекти

Ветово прави зелена зона за отдих и туризъм край бившите рибарници

май 8, 2025
117
Още една улица в центъра на София става пешеходна
Проекти

За по-чист въздух: София инвестира нови 6 млн. лв. в зелена инфраструктура

май 5, 2025
114
Следваща Статия
Несебър запазва статуса си на световна ценност

Несебър запазва статуса си на световна ценност

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Реклама

Готова ли е България да въведе еврото от 2026 година?

Реклама

Последни новини

Ролята на AI за намаляване на градското замърсяване

Ролята на AI за намаляване на градското замърсяване

май 22, 2025
Батерията в Ловеч ще направи енергийните цени по-предвидими

Батерията в Ловеч ще направи енергийните цени по-предвидими

май 22, 2025

Страници

  • Всички новини
  • Реклама
  • Контакти
  • Условия за ползване
  • Защита на личните данни
Кмета БГ

Кmeta.bg е национална медия, която отразява всичко актуално от деня такова, каквото е – истинско и достоверно. Тук няма да попаднете на фалшиви новини. Ние сме и тези, които обръщат особено внимание на общините и акцентират на случващото се в тях. Чрез специална карта на сайта всеки потребител може да избере областта, която го интересува и да добие актуална информация.

Част от групата на:

Economic.bg- Икономика и бизнес

© 2025 Всички права запазени! Изграждане и Дигитален маркетинг благодарение на MasterWeb LTD.

Добре дошъл отново!

или

Влезте в профила си по-долу

Забравена парола?

Изтеглете паролата си

Моля, въведете потребителското си име или имейл адреса си, за да зададете отново паролата си.

Вход

Add New Playlist

  • Всички новини
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Гледна точка
  • Кмет на годината 2024
  • TOP JOBS