Параходство БМФ не разполага с информация за каквито и да е било умишлени действия от страна на екипажа на моторен кораб “Вежен”, които биха могли да доведат до подобен инцидент. Според информацията, с която разполагаме, се касае за аварийна ситуация, възникнала заради неблагоприятните хидрометеорологични условия в района. Това се казва в официалната позиция на “Πapaxoдcтвo БMФ” AД във връзка с инцидента със скъсан кабел в Балтийско море на 26 януари. От БМФ допълват, че съдействат изцяло на компетентните органи в рамките на разследването и са готови да предоставят необходимата информация за изясняване на случая. “Вярваме в обективността на разследването и очакваме бързо изясняване на ситуацията. Наш приоритет е безопасността на екипажа. Ще продължим да информираме обществеността за развитието на случая и предприетите от нас действия”, се казва още в позицията.
“Вежен” може да е причинил скъсването на кабела между Готланд и Латвия, но не допускам в никакъв случай, че става дума за саботаж или каквото и да е друго действие от страна на нашия екипаж”, беше категоричен и изпълнителният директор на параходство “Български морски флот” кап. Александър Калчев на нарочен брифинг във Варна. Повод стана информацията от Шведската прокуратура, че е започнала предварително разследване по подозрение в “саботаж” и е разпоредила задържането на кораб в Балтийско море, заподозрян в повреждането на подводен оптичен кабел, свързващ Латвия и шведския остров Готланд.
Лошо време
“Корабът е плавал на 25 януари вечерта в изключително лошо време – югозападни ветрове със сила над 25 метра в секунда. Там вълната е къса и доста висока”, обясни капитан Калчев.
В тъмната част на денонощието не е можело да се извърши оглед на кораба. Сутринта около 8:30 часа българско време, когато вятърът е спаднал, екипажът е излязъл на палубата, за да огледа за щети. Тогава е установено, че лява котва е “изтекла” и очевидно е влачена по дъното. Капитанът допусна, че заради лошото време стопорите на котвата не са успели да я удържат. Ясно се вижда на системата за автоматична идентификация на корабите, че действително “Вежен” минава над този кабел, но кога точно е прекъснат той, не е ясно. По думите му следва да се засекат движението на кораба с момента на прекъсване, за да се потвърди, че вината е на този кораб. Според Калчев инцидентът е станал в 0:45 часа UTC (координирано универсално време) или 2:45 часа българско време.
“По никакъв начин не може да се каже, че на борда е имало хора, които биха действали нарочно, за да направят подобна щета”, убеден е той. Припомняме, че офицерският състав на кораба е от осем българи, а девет граждани на Мианмар са изпълнителски състав.
Шведската брегова охрана се държала агресивно
“На кораба са се качили въоръжени представители, които даже са се държали малко агресивно”, каза още Калчев и допълни, че към настоящия момент се очаква да започне някаква инспекция на плавателния съд, която да установи дали той е извършител. “Надявам се разследващите бързо да установят, че не става въпрос за някакви умишлени действия, а технически инцидент вследствие на лошото време и корабът да бъде освободен”, каза Калчев, като уточни, че в момента плавателният съд е на котвена стоянка в шведски териториални води и се чака информация кога ще се качат разследващите органи. В отговор на въпрос кап. Калчев каза, че има информации от медиите за още един съд, който се е намирал в района по време на инцидента.
Корабът “Вежен” е плавал за Южна Америка, натоварен с торове. Плавателният съд е нов, реално е от 2022 г., 32 000-тонен. Капитан на кораба е Антон Атанасов на 41 години, каза още Калчев. Той потвърди, че корабът е тръгнал от руското пристанище Уст-Луга.